خلاصه ماشینی:
بخش یکم:تحلیل کرسی در شیوهی میرعماد به نظر میرسد که شیوهی میرعماد چهار اصل کلی دارد که سهتای آنها اصول اولیه و تغییرناپذیر و یکی نیز اصل ثانویه است که تغییرات تازه را میتوان در گسترهی آن انجام داد.
نقطهگذاری امروزه در بیشتر کلاسهای خوشنویسی نقطهگذاری یکی از اصلیترین پایههای آموزش است ولی در این میان کمتر به موضوع زاویهی نقطهگذاری نسبت به حرفها و کلمهها پرداخته میشود.
نخستین اشکال این است که با توجه به شیبدار بودن حرفها و کلمههای نستعلیق،به کار بردن یک خط راست برای کرسی،ما را دچار دردسر میکند.
خوبی این کار در آن است که اولا کلمهها و حرفها با کمترین برداشت قلم نوشته میشوند و ثانیا شباهت اجرای چند حرف یا کلمهی همانند،بسیار بیشتر خواهد بود.
(به چرخش قلم توجه کنید) با نگاهی به آثار پیش از میرعماد، درمییابیم که ناهماهنگی میان ظرافتها و ضخامتها در حرکتهای نیم قلم و تمام قلم بسیار چشمگیر است و به نظر میرسد که یکی از مهمترین تغییرات میر در شیوهی اجرای کلمهها نسبت به پیشنیانش آن است که این ناهماهنگی را کمتر کرده و ضخامت نیم قلمها را افزایش داده است نتیجهگیری: برخلاف تصور عام از اینکه هر بحثی لزوما باید به نتیجهیی منجر شود،شخصا بر این باورم که ارائهی یک دیدگاه هنری بدون در نظر گرفتن نتیجهی آن ارزشمندتر است،چرا که اولا مهمترین دستاورد هر بحثی را افزایش شناخت و معرفت طرفین بحث میدانم و دوم آنکه با بیان نتیجه برای یک نظریه،شاید تعصب برای دفاع از آن افزایش یافته و به زبان پژوهشگر بیطرف تمام شود.