چکیده:
برای حرکت و پویایی، خلاقیت و نوآوری در فرهنگ سازمان عاملی اساسی و تعیین کننده است. با توجه به این که نیروی انسانی به عنوان شاخص ترین سرمایه است، بدون خلاقیت و نوآوری کارکنان در امور مختلف سازمان، بقای سازمان نیز در خطر است. در این پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت بنتون واقع در تهران است. پرس شنامه این پژوهش شامل 70 پرسش در مورد مولفه های فرهنگ نوآوری در شرکت بنتون است. با توجه به نتیجه تحلیل عاملی روی 70 متغیر، هفت عامل به عنوان عوامل اصلی شناسایی و به صورت زیر نام گذاری شدند: پیاده سازی، آمادگی سازمانی، یادگیری سازمانی، جهت گیری بازار- محور، میل و گرایش به نوآوری، جه تگیری ارزشی و خلاقیت کارکنان و توانمندسازی. از میان این عوامل، بالاترین رتبه مربوط به عامل خلاقیت کارکنان و توانمندسازی و کمترین رتبه مربوط به عامل یادگیری سازمانی است.
Innovation has a critical role in the organizations to help them stay dynamic and move forward. Due to the fact that "human resources" plays the most crucial role in an organization، if they lack innovative qualities، the survival of the organization would be in danger. In this survey the population of the research consists of the managers and employees of Benetton office in Tehran. The questionnaire contains 70 questions about variables of innovation culture in Benetton company. Considering the result of statistical analysis on 70 variable، 7 factors have been recognized as the main factors and named as below: Implementation، organizational preparation، organizational learning، market based orientation، tendency towards innovation، value based orientation and staff innovation and their empowerment. From above- mentioned items، the most important one is the innovation within the staff and empowering them while the lowest priority is dedicated to organizational learning.
خلاصه ماشینی:
پرسشنامه این پژوهش شامل 70 پرسش در مورد مولفههای فرهنگ نوآوری در شرکت بنتون است.
در این پژوهش سعی شده است که نخست، مولفهها و شاخصهای فرهنگ نوآوری موجود در سطح شعب شرکت بنتون مورد بررسی قرار گرفته و سپس میزان فرهنگ نوآوری سازمانی در این شرکت سنجیده شود؛ سپس عوامل اولویتبندی شود و در جهت بهترشدن عوامل پیشنهادهایی ارائه خواهد شد تا شرکت بنتون در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.
این هفت عامل از روی مفهوم پرسشها و با توجه به بررسی ادبیات پژوهش به صورت زیر نامگذاری میشوند: پیادهسازی آمادگی سازمانی یادگیری سازمانی جهتگیری بازار-محور میل و گرایش به نوآوری جهتگیری ارزشی خلاقیت کارکنان و توانمندسازی همانطورکه در ماتریس مشاهده میشود، پرسشهای 1، 2، 4، 5، 6، 7، 8، 11، 12 و 22 همگی دارای بار عاملی بیشتر از یک هستند.
با اطمینان 95درصد میتوان اظهار کرد عامل خلاقیت کارکنان و توانمندسازی یکی از مولفههای فرهنگ نوآوری در شرکت بنتون است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرهنگ نوآوری در شرکت بنتون مشتمل بر هفت شاخص است: خلاقیت کارکنان و توانمندسازی جهتگیری ارزشی جهتگیری بازار-محور آمادگی سازمانی میل و گرایش به نوآوری پیادهسازی یادگیری سازمانی.
کلید اصلی در اینجا برای مدیران شرکت بنتون این است که جو گریز از ریسک را از میان بـردارنـد و آن را بـا یک نوع فرهنگ سازمانی جایگزین کنند که نوآوری را انتظار دارد و شکست را میپذیرد.
پیادهسازی فرهنگ نوآوری هـمانطورکه اشاره شد عوامل کلیدی برای خلاقیت و نوآوری در سازمان مدیران و کارکنان است.