چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی و سنجش میزان رضایت مندی مسافران از کیفیت خدمات اتوبوس های برون شهری وابسته به شرکت های حمل ونقل مسافربری استان یزد در میان 31 شرکت مسافربری با حجم نمونه 654 نفر مسافر انجام گرفته است. این مطالعه به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. شیوه نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم جامعه آماری است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ساختاریافته می باشد که به صورت مصاحبه حضوری تکمیل شده و اعتبار آن از طریق اعتبار صوری حاصل شده است. به منظور بررسی پایایی پرسش نامه از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شده است که برابر با 0/87 می باشد. نتایج این مطالعه نشان داد که تعهدات اخلاقی و رفتاری راننده و خدمه بالاترین درصد واریانس مربوط به رضایت مندی مسافران برون شهری استان یزد را تبیین می کند و در مراحل بعدی، عوامل مرتبط با بلیط، وضعیت توقف ها برای فریضه نماز، تامین امکانات و وسایل سرگرمی مسافر در طول سفر، وضعیت حمل ونقل بار مسافر و در پایان وضعیت اطلاع رسانی درخصوص سفر بیشترین میزان تغییرات مربوط به رضایت مندی مسافر را تامین می کند.