چکیده:
استاندارد و استانداردسازی، از پایه های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی به سزا دارد. یکی از عوامل مهم در کاهش تصادفات، رعایت استانداردهای لازم در ساخت و تولید وسایل نقلیه و تامین قطعات و لوازم یدکی آنهاست و عامل کیفیت در حفظ و تامین امنیت بسیار مهم است . امروزه موتورسیکلت به عنوان یکی از مهم ترین وسایل نقلیه ، نقش به سزایی را در ترافیک شهری و به خصوص در شهرهای بزرگ که با مشکل عبور و مرور مواجه هستند ایفا می کند. به منظور تامین امنیت موتورسیکلت ها و راکبان آنها تاکنون توسط موسسه ١٩ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ٤٧مورد استاندارد تدوین و تصویب شده که ١٦مورد از آنها جزء استانداردهای ملی اجباری اعلام شده است . این مطالعه با هدف بررسی وضعیت اجرای استاندارد موتورسیکلت ها توسط شرکت های داخلی سازنده آن و روابط آن با حوادث ترافیکی درونشهری شهر اصفهان انجام شده است . این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است . جامعه آماری مطالعه را کلیه کارشناسان عالی تصادفات، فروشندگان و تعمیرکاران موتورسیکلت های شهرستان اصفهان تشکیل می دهد که به روش نمونه گیری تمامشمار انجام شده است . در این مطالعه از ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه استفاده شده است . نتایج این مطالعه نشان می دهد، در شرکت های سازنده فقط در زمان تایید نوع و نمونه اولیه موارد استاندارد اجباری ملی رعایت می شود، اما در تولید انبوه موتورسیکلت ها، استانداردهای ملی اجباری رعایت نمی شود و توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تولید انبوه موتورسیکلت نظارت مطلوب به عمل نمی آید و شرکت فوق در انجام بازرسی ها موفقیت ندارد.
خلاصه ماشینی:
"/ با نگرش به جدول هشت ، طبق پژوهشی که از کلیه پاسخ گویان پیرامون نظر آنان از میزان انجام انطباق کیفیت محصولات تولیدی شرکت های سازنده داخلی با استانداردها 33 توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بعد از تأیید نوع و نمونه اولیه به عمل آمده است ، میزان انجام این انطباق از نظر کل پاسخ گویان در حد متوسط است و بیشترین نظریه دهندگان با ٣٥/٢ درصد در حد کم و کمترین آنها با ١/٦درصد در حد خیلی زیاد معتقد به انجام انطباق یادشده ، می باشند.
/ 34 با توجه به اطلاعات به دست آمده از جدول ده ، در نظرسنجی که از کلیه پژوهش شوندگان در رابطه با میزان موفقیت سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از انجام بازرسی های سرزده و به موقع دوره ای به منظور رعایت استانداردهای ملی اجباری در ساخت و تولید موتورسیکلت ها توسط سازندگان داخلی انجام شده است ، اکثر پاسخ دهندگان میزان موفقیت سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را در انجام بازرسی های ذکرشده در حد متوسط دانسته اند؛ بیشترین آنها با ٣٦/٨درصد در حد متوسط و کمترین آنان با ٧/٢درصد و در حد خیلی کم پیرامون میزان موفقیت سازمان یادشده ، اظهارنظر کرده اند.
پیرامون نظر پاسخ گویان درخصوص وضعیت قطعات یدکی که به ایمنی موتورسیکلت ها مربوط می شوند و از کیفیت لازم برخوردار نیستند موارد متعددی عنوان شده است که با توجه به الویت های ذکرشده به طور خلاصه عبارت انداز: / ١ - ضعف در سیستم ترمزهای جلو و عقب موتورسیکلت ها و بی کیفیت بودن لنت های مورد استفاده ."