چکیده:
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، حوادث رانندگی مسبب یک میلیون و سیصد هزار مرگ در سال می باشند. درصورت عدم توجه به این مقوله انتظار می رود تا سال ٢٠٢٠ میزان آسیب ها تا شصت و پنج درصد و میزان مرگومیر ناشی از حوادث رانندگی تا بیش از هشتاد درصد افزایش یابد. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگومیر ناشی از حوادث رانندگی را در جهان دارا است . هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با فزونی تصادفات رانندگی در رانندگان خودروهای سنگین در استان اردبیل است . این پژوهش یک مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی - پیمایشی است که بر روی ١٠٣ نفر از ٩٩ رانندگان وسایل نقلیه که جهت انجام معاینات دورهای به یکی از مراکز مجاز استان اردبیل مراجعه کرده بودند انجام شده است . اطلاعات لازم ازجمله سابقه حوادث رانندگی ، سن ، سابقه کار، ساعت کار در هفته و غیره در پرسش نامه ای جمع آوری شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان تصادفات گزارش شده در طول یکساله ، ٨٨ مورد بود. بین سن ، شاخص توده بدنی ، ساعاتکاری و شیفت کاری با میزان بروز تصادف رانندگی ، رابطه معناداری مشاهده شد (٠٠٥>P)؛ ولی بین شغل دوم، ناراحتی های عصبی و سابقه کاری رابطعه معناداری یافت نشد (٠٠٥<P). هم چنین تحلیل رگرسیون شفیرها نشان داد که ، ارتباط معناداری بین تصادف رانندگی با ساعات کار در هفته ، شاخص توده بدنی ، سن بالای ٥٠ سال و کمتر از ٢٩ سال دیده شد (٠٠٥>P). به دلیل افزایش ریسک تصادف با افزایش سن بیش از ٥٠ سال به نظر می رسد کاهش ساعت کاری رانندگان پس از این سن در کاهش تصادفات رانندگی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"٢ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر این حوادث ، جان خود را از دست می دهند، هم اکنون در ایران تصادفات دومین علت مرگ ومیر در کل و اولین علت مرگ در آسیب های غیرعمدی محسوب می شود؛ به طوری که در سال ١٣٩١، تعداد ١٩هزار و ٨٩ نفر در حوادث رانندگی در کشور کشته شده اند که این آمار در مقایسه با ٢٠هزار و ٦٨ نفری که در مدت زمان مشابه سال ٩٠ کشته شدند، ٤.
جدول یک : مشخصات توصیفی متغیرهای کمی مربوط به ١٠٣ راننده حرفه ای مورد مطالعه متغیر میانگین انحراف معیار محدوده سن (سال ) ٤٨/٢ ١٠ ٦٧-١٩ سابقه کار (سال ) ١٥ ٩ ٤٨-١ شاخص توده بدنی (kg/m٢) ٢٥/٢ ٤ ٤٠/٣-١٥ سیگار (پاکت در سال ) ٤/٢ ٩/٢ ٦٣-٠ مدت زمان کار در هفته (ساعت ) ٤٧/٨ ٨/٨ ٧٢-٣٠ جدول دو: توزیع فراوانی تصادفات رانندگی برحسب پیامد تصادف در رانندگان تحت مطالعه پیامد تصادف تعداد (درصد) شکستگی جمجمه 6 ٥/٨٢ درصد شکستگی دنده 18 ١٧/٤٥ درصد شکستگی یا آسیب ستون فقرات 12 ١١/٦٥ درصد / شکستگی یا آسیب صورت 10 ٩/٧٠ درصد شکستگی اندام فوقانی 13 ١٢/٦٢ درصد شکستگی اندام تحتانی 21 ٢٠/٣٨ درصد آسیب شکمی 6 ٥/٨٢ درصد آسیب چشمی یا گوش 2 ١/٩٤ درصد آسیب لگن 1 ٠/٩٧ درصد سایر موارد 14 ١٣/٦٠ درصد جمع 103 ١٠٠ درصد رانندگان از نظر سابقه کاری به سه گروه ١ تا ٥، ٥ تا ٩ و بیشتر از ١٠ سال تقسیم شدند."