چکیده:
هدف این تحقیق جستوجو کردن رابطه بین سبک یادگیری و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان در میان دانشآموزان پیشدانشگاهی است. به این منظور از ١٣٢ دانشآموز پسر و دختر خواسته شد تا دو پرسشنامه را پر کنند؛ یکی برای شناسایی سبکهای یادگیری و دیگری برای شناسایی استفاده از راهبردهای یادگیری. نتایج نشان داد که سبک یادگیری مشاهدهای برای شرکتکنندگان سبک مهمی است و از دیگر سبکهای یادگیری بهطور جزئی استفاده میشود. همچنین اکثر شرکتکنندگان بهطور متوسط از راهبردهای یادگیری استفاده میکردند. این مطالعه مشخص کرد که همة سبکهای یادگیری، بهجز سبک یادگیری گروهی، بر استفاده از راهبردهای یادگیری تاثیر دارند. بین سبکهای یادگیری شنوایی، مشاهدهای، لامسهای، حرکتی و استفاده از راهبردهای یادگیری همبستگی مثبت اما ضعیفی وجود داشت. علاوه بر این، همبستگی سبک یادگیری فردی و استفاده از راهبردهای یادگیری منفی بود.
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها: سبک یادگیری، استراتژیهای یادگیری زبانآموزان زبان پیشدانشگاهی Abstract The aim of this study was to investigate the relation between learning style and language learning strategy use among pre-university students.
Therefore, improving students' writing is the most important skill which EFL learners need to develop throughout their schooling.
Brainstorming contributes to activating students’ thinking skills and creates ideas for a writing task (Maghsoudi& Haririan, 2013).
The impact of brainstorming strategies on Iranian EFL learners' writing skill regarding their social class status.
Smally, Ruetten and Kozyre (2014) in their book Refining Composition Skills considered brainstorming as a pre-writing activity for writing and generating ideas as well as stimulating thinking.
They instruct the students to follow the following special procedures for brainstorming: é First, start with a word or phrase and for a set period of time write a list of ideas as quickly as possible and put down whatever comes to mind.
Brainstorming is a technique to bring out the ideas of each individual and present them in an orderly style to learners in order to come up with a list of possible solutions to a certain problem (Maghsoudi & Haririan, 2013).
Strategies that could be followed to develop students' creativity and help them generate ideas are problem solving, attribute listing, morphological analysis, brainstorming, and checklists (Manktelow 2003,cited in Khalaf Ibnian,2011).
Saskatchewan Education (1997) considered free writing technique as an important factor which helps learners discover new ideas or gain insights."