چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود و جمعآوری اطلاعات بهصورت اینترنتی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل هواداران عضو وبسایت باشگاههای استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، داماش و سپاهان (26000N=) بودند که در فروردین و اردیبهشت 1391 بررسی شدند. از جامعۀ یادشده 325 نفر حاضر به همکاری با این پژوهش شدند و نمونۀ تحقیق را تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه براساس نظر متخصصان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ 9/0 تعیین شد. از آزمونهای تی تکنمونهای، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون مقایسهای بونفرونی در سطح معناداری 05/0 P < برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر چهار مؤلفۀ تعاملی بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد و بین مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت تفاوت معناداری مشاهده شد. اولویتبندی مؤلفههای تعاملی نشان داد که بهترتیب 1. فرصتهای تعامل با مدیران یا مربیان، بازیکنان و سایر هواداران روی وبسایت؛ 2. خوراکهای اطلاعاتی؛ 3. شخصی کردن صفحات خانگی و ایمیل؛ 4. ابزارهای ترویجی خاص بیشترین تأثیر را بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت دارد. بنابراین میتوان گفت درک نیازهای هواداران وفادار برای موفقیت وبسایت باشگاههای فوتبال ضروری است.
This study aimed at prioritizing interactive components affecting fans'' revisiting the websites of Iran selected football premier league clubs. The research method was survey and data were gathered through internet. The statistical population consisted of those fans who were the members of websites of Esteghlal، Perspolis، Tractorsazi، Damash and Sepahan clubs (N=26000) in March and April، 2012. 325 fans participated in this study as the statistical sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by sport management experts'' viewpoints and the internal reliability was assessed by Cronbach''s alpha α=0. 9. One sample t test and ANOVA with repeated measures and Bonferroni post hoc test were used to analyze the data (P<0. 05). Findings showed that all four interactive components had a significant effect on fans'' revisiting the websites of these clubs and there was a significant difference among these interactive components. The prioritization of the interactive components showed that 1. opportunities to interact with managers or coaches، players and other fans in websites، 2. information feeds، 3. customization of homepages and emails، 4. special promotions tools respectively had the most effect on fans'' revisiting the websites. It can be stated that understanding the needs of loyal fans is the key to the success of websites of football clubs.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه تعاملات متعدد کاربران را به استفادة مجدد از وب سایت ترغیب می کند (٨) و جذابیت وب سایت نقش مهمی در زمان ماندگاری کاربر در وب سایت دارد (٥)، این مسئله برای مدیران وب سایت باشگاه های فوتبال مطرح می شود که چگونه می توان جذابیت وب سایت باشگاه و میزان تعامل در آن را افزایش داد؟ با وجود اهمیت روزافزون اینترنت ، تحقیقات آکادمیک اندکی در خصوص وب سایت های ورزشی انجام گرفته است (١٤).
هدف از این پژوهش اولویت بندی مؤلفه های تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وب سایت باشگاه های منتخب حاضر در یازدهمین دورة لیگ برتر فوتبال ایران (٩١-٩٠) بود.
یافته های جدول ١ نشان می دهد که میانگین تمام مؤلفه های تعاملی از نمرة شاخص بیشتر است ، بنابراین می توان نتیجه گرفت که مؤلفه های تعاملی بر بازدید مجدد هواداران از وب سایت باشگاه های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران تأثیر دارند.
آزمون تأثیرات درون گروهی مجموع مربعات درجة آزادی میانگین مربعات f معناداری هین فلت 46/535 2/827 16/463 0/001 35/986 در جدول ٣، از آنجا که سطح معناداری کمتر از ٠/٠٥ است ، می توان نتیجه گرفت که بین مؤلفه های تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وب سایت باشگاه های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که تمام مؤلفه های تعاملی بر بازدید مجدد هواداران از وب سایت باشگاه های لیگ برتر فوتبال تأثیر دارد و با نتایج تحقیقات دو و قوسه (١٩٩٨)، آن (٢٠١٠)، لوآکیمیدیس (٢٠١٠) همخوان است .