چکیده:
جان لاک از برجسته ترین نظریه پردازان مالکیت در جامعه بورژوازی بشمار می آید که از دیدگاه عقلانی و نسبتا اخلاقی وی برای توجیه نابرابری در داخل، و کارآمدی استعمار و نظام سلطه در جامعه بین المللی در قالب لیبرالیسم اقتصادی سرمایه داری بهره گرفته شده است. این مقاله ضمن تبیین اوضاع و احوال اقتصادی انگلستان در زمان جان لاک و چگونگی زوال نظام زمین داری و برقراری دولت های متمرکز و قوام گرفتن طبقه سوداگر (بورژوازی) با هدف پاسخ به این سوال بنیادی که جان لاک با نظریه «کار- ارزش» و پیوند بین دو مقوله آزادی و انباشت سرمایه چگونه توانست توجیه ای اخلاقی و فلسفی برای تسلط ثروتمندان بر توده فقیر در داخل و استعمار انگلستان در نظام بین الملل بیابد به رشته تحریر در آمده است. این نوشتار همچنین برانست که با رمز گشایی از نظریه کار- ارزش نشان دهد که چرا و چگونه بحث از مالکیت و احترام به حقوق مالک یکی از بنیادی ترین ارکان اقتصادی لیبرالیستی و تشکیل نظام لیبرالیسم بشمار می آید؟
John Lock is considered one of the most prominent theorists on property in bourgeois society. His intellectual and، to some extent، moral views are applied to the rationalization of inequality within the nation and the efficiency of colonialism and dominance in the international community within the system of liberal economy and capitalism. This article analyses the Britain’s economic condition during John Lock’s life time and explain how the landlord system and the establishment of centralized government and bourgeois class deteriorated. Hence، the main objective in this article is how John Lock with his theory of “Labor-value” and the linkage between two concepts of liberty and capital accumulation could provide philosophic and moral rational for capitalists grip on the poor internally and the success of British colonialism in international community. This paper also intends، by decoding the theory of “Labor-value “to show how and why property and respect for the right of property owners has become one of the fundamental pillars of liberal economy and the development of liberal system.
خلاصه ماشینی:
رساله ي اول پاسخي 1 94 1 - Shaftesbury 2 - Essay Concerning Toleration 3 - Two Treatises of Government ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فصلنامه مطالعات سياسي؛ سال سوم ، شماره ١٠، زمستان ١٣٨٩ است انتقادي به نوشته ي رابرت فيلمر١تحت عنوان «پدرسالار يا قدرت طبيعي پادشاهان »٢که در آن تلاش شده بود، توجيهي براي مشروعيت آسماني سلطنت مطلقه فراهم آيد و پادشاه وارث قانوني حضرت آدم جلوه گر شود (راسل ، ١٣٦٥: ٨٥٤-٨٤٩؛ ساباين ، ١٣٤٩: ١٥٧-١٥٥).
درست به دليل همين باور بنيادي است که لاک در انديشه هاي بدبينانه ي هابز، که انسان را گرگ انسان ناميده بود، خطر نابودي فرديت را به نفع اقتدار دولت مطلقه تشخيص مي دهد و تمام هم فکري خود را متوجه 96 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فصلنامه مطالعات سياسي؛ سال سوم ، شماره ١٠، زمستان ١٣٨٩ مقابله با چنين دولتي و پاسداري از آزاديهاي فردي مي نمايد.
«هر فرد که با رضايت خود و ديگران واحدي سياسي به وجود آورد و حکومتي در آن مستقر سازد، خود را در برابر هر يک از افراد آن اجتماع ملزم و متعهد ميسازد و تابع تصميم و رأي اکثريت قرار ميگيرد، در غير اين صورت قرارداد اوليه اي که او با ساير افراد براي تشکيل يک اجتماع منعقد کرده است ارزش و اثري نخواهد داشت و چنانچه بخواهد آزادي خود را حفظ کند و به زير قيد هيچ قانوني درنيابد، همچنان در وضع طبيعي باقي خواهد ماند.