چکیده:
این مقاله با مبنا قراردادن کارویژههای آموزش عالی، در صدد تبیین کارآمدی قدرت نرم آموزش عالی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی برآمده است. در این راستا دو پرسش اساسی مطرح میشود: آموزش عالی ایران از نظر قدرت نرم در چه وضعیتی است؟ کارکردهای آموزش عالی در دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی چیست؟ برای تبیین مسئله و پاسخ به این دو سوال، به الگوی نظری کارکردگرایی دست یازیدهایم. براین اساس، ضمن احصای کارویژههای آموزش عالی و کارآمدی قدرت نرم، به مهمترین نقشهای قدرت نرم آموزش عالی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی اشاره و تبیین شده است؛ نظیر: ایجاد اقتدار ملی، تقویت مشروعیت، افزایش جذابیت انقلاب اسلامی، صعود رتبه ایران در تولید علم، افزایش اعتبار بینالمللی ایران و ایجاد روحیه استقلال و خودکفایی.
خلاصه ماشینی:
"(خامنهای، 7/ 6/ 1380) براین اساس مهمترین شاخصهای اقناع (برآمده از اعتماد و کارآمدی جمهوری اسلامی) عبارت است از: یک، تبدیل شدن ایران به یک الگوی موفق در همه زمینهها؛ دوم، اعتماد مردم به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و مشارکت فعال مردم در فرآیند پیشرفت کشور (بهویژه توسعه سیاسی)؛ سوم، کمکهای علمی و فناوری به کشورهای محروم و مستضعف؛ چهارم، تبدیل ایران به سمبل عزت در منطقه و جهان بهویژه جهان اسلام و این در سایه تحقق سه حق: استقلال، اعمال حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت خود محقق خواهد شد؛ پنجم، افزایش کارآمدی دیپلماسی ایران در حل مناقشات منطقهای و بینالمللی؛ ششم، تأثیرگذاری همه جانبه در تصمیمات نهادهای منطقهای و بینالمللی بهویژه سازمان ملل و سازمان جنبش عدم تعهد؛ هفتم، تبدیل ایران به مرکز اتحاد و وحدتبخشی بین مذاهب اسلامی و تأثیرگذاری زیاد در جلوگیری از تنش و تعارضات بین مذاهب اسلامی در منطقه و جهان اسلام؛ هشتم، افزایش اقتدار ملی در سایه پیشرفت و عدالت بر اساس چشم انداز بیست ساله.
، (الماسی، 1388: 153) و افزایش نیروی انسانی متخصص در بخش پژوهش و تولید علم و فناوری و افزایش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در کشور (سومین ارزیابی کلان علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران، 1386/ اسناد پشتیبان نقشه جامع علمی کشور، 1388) موجب افزایش اقتدار ملی شده است که تأثیر زیادی در حفظ انقلاب و ایجاد بازدارندگی دارد."