چکیده:
مسکویه «عقل» را ذات و جوهر نفس مجرد انسان می داند و «فضیلت» را حاکمیت عقل بر قوای نفس و اعمال آن، ذکر می کند که نتیجه ی آن، آزادی عقل در پرداختن به تاملات نظری است و ره آورد این تاملات که عبارت است از «حکمت»، همان «سعادت» نفس است. بنابراین سعادت، مستند به جنبه نظری عقل است، و فضیلت که حاصل شان عملی عقل است، نقشی مقدمی برای آن دارد.
اما در آیات و روایات، فضیلت و سعادت انسان از طرفی ریشه در عقل دارد و از طرف دیگر اراده و انتخاب گری انسان میان فجور و تقوا، موجب تزکیه (فضیلت) و در نتیجه فلاح (سعادت) است. از این رو حوزه معنایی عقل در لغت و لسان دین، و همچنین شاخصه محوری فضیلت و سعادت انسان در قرآن، سوالات کلیدی این تحقیق بوده اند که پس از تعیین «انسان به منزله عامل انتخابگر» به عنوان آن شاخصه محوری، و بازشناسی معنای عقل و اذعان به منشا بودن آن در فضیلت و سعادت از طریق تمییز میان حق و باطل و تدبیر و عاقبت اندیشی، به این نتیجه رسیدیم که بر خلاف رای مسکویه، فضیلت نقش مقدمی برای سعادت ندارد بلکه ملاک فضیلت و سعادت یک چیز است و آن اتخاذ «تقوا» است.
Miskawayh regards intellect as the essence and non-material substance of human soul and mentions “virtue” as the sovereignty of intellect over the faculties of the soul (nafs) and its actions، the resul of which is the freedom of intellect in dealing with theoretical contemplations and the outcome of these contemplations is “wisdom”، that is the “happiness” of the soul. Therefore، happiness relies on the theoretical aspect of intellect; and virtue، which is the outcome of the practical mode of intellect، functions as its prelude.
However، in the verses and traditions، human virtue and happiness is، on one hand، rooted in intellect and، on the other، man’s will and power of choice between vices and virtue leads to purification (virtue) resulting in salvation (happiness). Thus، the semantic dominion of intellect in the lexicology of religion and the pivotal index of human virtue and happiness in the Qur’ān، have been the key questions of this research. As such، after determining “man as the opting factor” depicted as the above pivotal index، and after recognizing the meaning of intellect and admitting its originality in virtue and happiness through distinction between truth and falsehood and providence، we have concluded that، contrary to Miskawayh’s opinion، virtue does not functions as a prelude to happiness; rather، the criterion for virtue and happiness is one and the same، i.e. acquiring “God-wariness”.