چکیده:
نوشتار پیش رو در جستجوی تبیین مفهوم امت ها و انحصارگرایی قومی در پرتو کتاب مقدس و مفهوم امی و امیون در قرآن کریم است. آیا عنوان امی معادل مشرکان و بت پرستان است، یا به افراد غیر یهودی اطلاق می شود؟ همچنین امی خوانده شدن حضرت محمد (ص) در قرآن، آیا ناظر بر بیسوادی آن بزرگوار است، یا می توان این لقب را نیز در پرتو پیشینه ی واژه درکتاب مقدس به معنای افراد غیر یهودی یا هرفرد نا آشنا به عهدین دانست؟
این مقاله با مروری بر کاربرد این اصطلاح در عهد قدیم و عهد جدید، و همچنین با نگاه کلی و نیز به ترتیب کتب مختلف عهدین، نتیجه می گیرد که لفظ امت در بخش های نخستین عهد قدیم به همه جوامع از جمله یهودیان اطلاق شده، ولی به تدریج به غیر یهود گفته می شده است. در عهد جدید واژه امی فقط به معنای جوامع غیر یهود و غیر مسیحی آمده است. با توجه به پیشینه مفهوم در عهدین و با مروری بر آیاتی که واژه های امی و امیون در آن ها آمده، دریافته می شود که منظور از امی در قرآن مجید، نه فرد بیسواد و ناتوان از قرائت و کتابت، بلکه نا آشنا به تورات و انجیل است، هرچند یهودی یا مسیحی باشد.
The present writing seeks to explain the concepts of ummas and the ethnic exclusivism in light of the Holy Scripture and the concept of ummī (illiterate) and ummiyūn، in the Holy Qur’ān. Is the title ummī equivalent to polytheist and idolater or is it applied to the gentile people? Similarly، does the Prophet Muḥammad’s (S.A.W.) being called ummī in the Qur’ān concern his being illiterate، or، in light of the background of the Holy Scripture، can this title be regarded as meaning the gentiles or any unfamiliar person with the Testaments?
Reviewing the application of this term in the Old and New Testament and also with a general look at the order of different books of the Testaments، this article concludes that the term umma، has been applied to all communities، including the Jews، but it has gradually been applied to the gentiles. In the New Testament، the term ummī has been just applied to non-Jewish and non-Christian communities. Given the background of the concept in the Testament and with a review of the verses in which the terms ummī and ummiyūn are used، it is understood that what is meant in the Holy Qur’ān by ummī is not illiterate or unable to read and write; rather، it means the one unfamiliar with the Torah and Gospel، even though being a Jew or Christian.