چکیده:
In this article، the compatibility of the opinion on the impossibility of reincarnation and belief in bodily resurrection in transcendental philosophy is studied. To this end، while defining and mentioning different types of reincarnation، some impediments that caused the transcendental philosophers consider reincarnation as impossible are compiled. Then it is specified، with regard to the opinions of these philosophers on the quality of bodily resurrection that none of those impediments exist in bodily resurrection، and consequently، the opinion on the impossibility of reincarnation is quite compatible with the belief in bodily resurrection.
خلاصه ماشینی:
چنانکه حیوان، پس از رسیدن به کمال خلقت ، محال است بار دیگر نطفه و یا علقه گـردد، چـون ایـن حرکت ، حرکت جوهری ذاتی است و بر عکس شدنش به جبر، یـا طبـع ، و یـا اراده و اتفـاق، امکان پذیر نیست ، زیرا اگر نفس جدا شده از بدنی به بدنی دیگر (هنگامی که جنین و یـا غیـر جنین است ) تعلق بگیرد، لازم میآید که یکی از آن دو بالقوه باشد و دیگری بالفعل (ملاصدرا، الاسفار الاربعه ، ٩/-٢؛ سبزواری، اسرارالحکم ، ٣٧٩؛ طباطبائی،المیزان فی تفسیر القرآن، ٢٠٦/١ ( -دلیل دوم :از دیگر براهین ملاصدرا این است که بدن هرگاه استعدادش به کمـال برسـد، آمادگی پذیرفتن روح را پیدا خواهد کرد و اگر به این بدن که به محـض مسـتعد شـدن، دارای روح گردیده است ، روح دیگری بواسطه تناسخ تعلق گیرد، لازم میآید کـه یـک بـدن دو روح داشته باشد، در صورتی که هیچ انسانی نیست ، جز آنکه با علم حضوری درک میکند کـه یـک انسان است .
اما این دلیل هرگز نمیتواند نظریه آن دسته از قائلین به نظریـه تناسـخ نزولی را ابطال کند که میگویند: نفوس غیر کامل بعد از مرگ تنها به بدنهـای انسـانی منتقـل میشوند (ملاصدرا، الاسفار الاربعه ، ٨/٩)؛ و یا مـیگوینـد: نفـوس غیـر کامـل بـه حیوانـات و گیاهان نیز منتقل میشوند، ولی بدن انسان باب الابواب برای حیات حیوانات و گیاهان نیسـت ، بلکه نفوس حیوانی و گیاهی از طرق دیگری هم به وجود میآیند و به عبـارت دیگـر، نفـوس برخی از حیوانات و گیاهان از طریق تناسخ به آنها منتقل مـیشـوند.