چکیده:
مدیریت پارکینگ یکی از مهمترین ابزار در مدیریت شهری بویزه در شهرهای رو به رشد است.سطوح مختلف امکانات پارکینگ می تواند بر کارایی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تأثیر بگذارد. دراین پژوهش مکان های بهینه را برای استقرار پارکینگ های طبقاتی در شهر سمنان مشخص شد و برای نیل به این هدف از روش وزندهی تحلیل سلسله مراتبی AHPوکنترل الویت بندی توسط تکنیک TOPSISاستفاده شده است.با توجه به نبود هیچ گونه معیار و ضابطه برای احداث این مراکز پس از بررسی مبانی نظری مرتبط با این موضوع و مطالعات اولیه و گردآوری داده های موثر11معیار به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شد و با استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره این معیارها وزندهی و هفت معیار برتر بعنوان معیارهای نهایی انتخاب شدند.. با توجه به نتیجه ارزیابی حاصل از وضع موجود 3 نقطه ( (A ,B, Cبرای پارکینگ های طبقاتی انتخاب شد. محدوده A شامل میادین امام˛ سعدی˛ مشاهیر˛ امام رضا و پیروزی ، محدوده B شامل میادین امام رضا˛معلم˛ امیرکبیر˛ امام علی˛ کوثر˛ بلوار قائم˛میادین سعدی و مشاهیر محدوده C شامل میدان امام˛محلات˛میادین ˛امام حسین˛سعدی می باشد که محدوده های ذکر شده با هم تداخل ندارند.باتوجه به اینکه درحال حاضرشهرسمنان دارای هیچگونه پارکینگ طبقاتی نیست با مدنظر قراردادن مکان فعلی پارکینگ غیرطبقاتی محدوده A حاصل از ارزیابی فوق پارکینگ های موجود در محدوده پیشنهادی موقعیت مناسبی داشته،لیکن به لحاظ تعداد و پراکندگی مناسب نبوده و فقط یک مرکز برای این ناحیه مناسب می باشد.ساخت پارکینگ درمحدوده B با توجه به گسترش شهر به این سمت ،لازم است.پارکینگ محدودهC باتوجه به پراکندگی کاربریهای آن منطقه وهم جمعیت کمتردرحالت فعلی ضرورتی برای ساخت آن مشاهده نمی گردد. مدیریت پارکینگ یکی از مهمترین ابزار در مدیریت شهری بویزه در شهرهای رو به رشد است .سطوح مختلف امکانات پارکینگ می تواند بر کارایی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تأثیر بگذارد. دراین پژوهش مکان های بهینه را برای استقرار پارکینگ های طبقاتی در شهر سمنان مشخص شد و برای نیل به این هدف از روش وزن دهی تحلیل سلسله مراتبی AHP وکنترل الویت بندی توسط تکنیک TOPSISاستفاده شده است .با توجه به نبود هیچ گونه معیار و ضابطه برای احداث این مراکز پس از بررسی مبانی نظری مرتبط با این موضوع و مطالعات اولیه و گردآوری داده های موثر١١معیار به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شد و با استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره این معیارها وزن دهی و هفت معیار برتر بعنوان معیارهای نهایی انتخاب شدند.. با توجه به نتیجه ارزیابی حاصل از وضع موجود ٣ نقطه (B, C,A ) برای پارکینگ های طبقاتی انتخاب شد. محدوده A شامل میادین امام̨ سعدی̨ مشاهیر̨ امام رضا و پیروزی ، محدوده B شامل میادین امام رضا̨معلم ̨ امیرکبیر̨ امام علی̨ کوثر̨ بلوار قائم ̨میادین سعدی و مشاهیر محدوده C شامل میدان امام̨محلات̨میادین ̨امام حسین ̨سعدی می باشد که محدوده های ذکر شده با هم تداخل ندارند.باتوجه به اینکه درحال حاضرشهرسمنان دارای هیچگونه پارکینگ طبقاتی نیست با مدنظر قراردادن مکان فعلی پارکینگ غیرطبقاتی محدوده A حاصل از ارزیابی فوق پارکینگ های موجود در محدوده پیشنهادی موقعیت مناسبی داشته ،لیکن به لحاظ تعداد و پراکندگی مناسب نبوده و فقط یک مرکز برای این ناحیه مناسب می باشد.ساخت پارکینگ درمحدوده B با توجه به گسترش شهر به این سمت ،لازم است .پارکینگ محدودهC باتوجه به پراکندگی کاربریهای آن منطقه وهم جمعیت کمتردرحالت فعلی ضرورتی برای ساخت آن مشاهده نمی گردد.
خلاصه ماشینی:
"در ایران نیز در کلان شهرها بویژه در مورد شهر تهران شهرداری مناطق مختلف آن تحقیقات ساخت سازهایی صورت گرفته است که میتوان به تحقیق طالبی (١٣٨٩)در مورد پارکینگ طبقاتی منطقه ٧ و شهابی و همکاران (١٣٩٠) منطقه ١٥ شهری شهر تهران و تحقیق قنبری وقاضی عسکر(١٣٩٠) برای شهر اصفهان و رضویان(١٣٨٧) به مکان یابی پارکینگ طبقاتی درشهر قم با روش سلسله مراتبی (AHP ) رامشت (١٣٩٠) با استفاده از دو روش تخصیص خطی و TOPSIS و با کمک GIS الویت بندی نواحی شهری ماکو اشاره کرد و درشهر سمنان اقدام جدی تا به حال صورت نگرفته است ولی میتوان به پایاننامه میرشریفی(١٣٩٣) با عنوان بررسی محورهای پرترافیک شهرسمنان و راهکارهای برون رفت ازآن با رویکرد به محورهای مرکزی شهر – منطقه یک که نگاهی اجمالی به پارکینگ داشته است اشاره کرد ٣-مواد وروشها ٣-١-موقعیت منطقه مورد مطالعه شهرسمنان مرکز استان وشهرستان سمنان است که بین ٣٥ درجه و٣٢ دقیقه تا ٣٥ درجه و٣٦ دقیقه عرض شمالی و ٥٣ درجه و ٢٢ دقیقه تا ٥٣ درجه ٢٥دقیقه طول شرقی درحاشیه شمالی کویرمرکزی و بر دامنه های کم شیب جنوبی رشته کوههای البرزمرکزی واقع شده است .
- حسینی̨علی(١٣٧٩)ارزیابی کاربری های آموزشی تهران ارائه الگوی مناسب منطقه ١٥ پایان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس - رامشت ، محمدحسین و عرب عامری، علیرضا (١٣٩٠)، الویت بندی نواحی شهری به منظور تأسیس ایستگاههای آتش نشانی با استفاده از دو روش تخصیص خطی و TOPSIS و با کمک تکنیک GIS (مطالعه موردی: شهر ماکو)، مجله برنامه ریزی فضایی، سال اول، شماره اول."