چکیده:
این پژوهش که به دنبال تحلیلی دینی درباره فرهنگ انتظار در جامعه زمینه ساز ظهور است، جامعه آماری خود را دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی ناحیه 4 شهر شیراز قرار داده است. روش پژوهش نیز به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی و پیمایشی است. در این پژوهش، مباحث نظری با استفاده از منابع کتاب خانه ای و مقاله های مختلف مرتبط با موضوع پژوهش گردآوری شده است. در روش میدانی نیز پرسش نامه، جمع آوری و پس از آن، روی اطلاعات نهایی تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. برای تحلیل استنباطی داده های به دست آمده، از ابزار اندازه گیری آزمون میانگین یک جامعه آماری برای مناسب بودن یا نبودن وضعیت فرهنگ انتظار و ابعاد آن در جامعه آماری مورد نظر استفاده شده است. هم چنین آزمون فریدمن برای رتبه بندی ابعاد این موضوع و شناسایی اولویت بندی از نظر مخاطبان به کار رفته است. به طور کلی، نتایج تحقیق نشان می دهد که وضعیت مولفه های فرهنگ انتظار در جامعه مورد نظر در حد متوسط قرار دارد.
The study is expected to do a religious analysis of the Waiting Culture in the scene-setting society.
The sample of the statistical population composes of middle school students of District 4 of the city of Shiraz. The study used stratified random sampling. This study has an applied aim and uses a descriptive and survey methodology. In this study، theoretical background have been collected using library resources and articles related to the subject. In the field study، questionnaires are filled out and collected and then، analysis has been done on the final data.
For comprehensive analysis of the data، measurement tools like testing a statistical population average is used for the suitability of the culture and expectations of the target population. Friedman test is also used to rank the dimensions of the issue and identify priorities of the audience. Overall، the results show that the components of the Waiting Culture in the target population are in a medium state.
خلاصه ماشینی:
"بررسی فرضیه اصلی جدول 1) نتایج آزمون میانگین یک جامعه آماری برای بررسی وضعیت فرهنگ انتظار در میان دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی ناحیه 4 شهر شیراز مقدار میانگین برابر با 3 ( 3 = µ) متغیر t Sig تفاوت میانگین 95% فاصله اطمینان برای تفاوت حد پایین حد بالا فرهنگ انتظار 347/1 184/0 1250/0 0612/0- 3112/0 هر جا عدد معناداری آزمون (sig) بزرگتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده (05/0) باشد، بدین معناست که مقدار متغیر برابر با 3 یعنی وضعیت در حد متوسط خواهد بود.
بررسی فرضیه فرعی دوم جدول 3) نتایج آزمون میانگین یک جامعه آماری برای بررسی میزان انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) در میان دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی ناحیه 4 شهر شیراز مقدار میانگین برابر با 3 ( 3 = µ) متغیر t Sig تفاوت میانگین 95% فاصله اطمینان برای تفاوت حد پایین حد بالا انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) 513/0 610/0 0463/0 1349/0- 2275/0 از آنجا که عدد معناداری آزمون (sig)، بزرگتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده (05/0) و برابر با 610/0 است، فرضیه اصلی پذیرفته نمیشود؛ یعنی میزان انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) در میان دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی ناحیه 4 شهر شیراز در حد متوسط است.
بررسی فرضیه فرعی سوم جدول 4) نتایج آزمون میانگین یک جامعه آماری برای بررسی میزان علم و شناخت حضرت مهدی(عج) در میان دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی ناحیه 4 شهر شیراز مقدار میانگین برابر با 3 ( 3 = µ) متغیر t Sig تفاوت میانگین 95% فاصله اطمینان برای تفاوت حد پایین حد بالا علم و شناخت حضرت مهدی(عج) 522/0 604/0 0494/0 1405/0- 2393/0 از آنجا که عدد معناداری آزمون (sig)، بزرگتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده (05/0) و برابر با 604/0 است، فرضیه اصلی پذیرفته نمیشود؛ یعنی میزان علم و شناخت حضرت مهدی(عج) در میان دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی ناحیه 4 شهر شیراز در حد متوسط است."