چکیده:
نظریه «حدوث اسمی» از نوآوری های حکیم سبزواری است. سخنان ایشان نه تنها خالی از ابهام و پیچیدگی نیست، بلکه گوناگون است و گاه ناسازگار به نظر می رسد؛ اما با تامل در آثار وی، به نظر می آید نظریه او تطور سه مرحله ای داشته و وی این نظریه را به سه شکل تفسیر کرده است. شارحان معمولا فقط به تفسیر اول توجه کرده اند. دقت کردن به این مراحل و تفسیرهای سه گانه، ناسازگاری سخنان گوناگون وی را توجیه می کند. مقاله حاضر، این مراحل یا تفسیرهای سه گانه را گزارش، تحلیل و نقد می کند. در مرحله اول، مقصود از «اسم» در حدوث اسمی، اسم عینی (مقابل اسم لفظی) است. در مرحله دوم نیز مقصود اسم عینی است؛ اما تمام اسماء عینی، حادث اسمی نیستند. بلکه برخی از اسما، مانند اسماء حسنی، قدیم اسمی اند. در مرحله سوم، مقصود از اسما، اسماء عینی نیست، بلکه منظور فقط ماهیات موجود در ذهن است.
he theory of nominal temporality، which is one of Sabzawari's innovations، has undergone three stages in his thought. To explain the doctrine، Sabzawari's words have some ambiguity، complexity and contradictions. The first stage has been generally noticed by the commentators of Sabzawari's works. Given these stages and his three interpretations of nominal temporality، the contradiction between his different words is explained. The present article reports، analyses and reviews these triple levels or interpretations. In the first stage، the intention of "name" in "Nominal Temporality" is objective name (versus verbal). In the second stage، the intention is objective name، but he did not regard all objective names as nominal temporal things; rather، some names –like the most beautiful names (al-asma' al-husna)- are eternally nominal. In the third stage، the intention of name is not an objective one، rather only quiddities being in mind.