چکیده:
هدف اصلی این تحقیق نقش اجتماعی مادران دراصلاح الگوی مصرف در شهر کرج است. جامعه آماری این پژوهش متشکل ازمادران شهر کرج می باشد. چارچوب نظری این پژوهش بر اساس دیدگاه های اسلام وفمینیسم است. روش تحقیق، از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و ابزار اندازه گیری از نوع پرسشنامه با طیف لیکرت (شاخص پنج قسمتی از خیلی زیاد تا خیلی کم) است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر حاصل شده است. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS و با آمار توصیفی و استنباطی(آزمون های تحلیل واریانسANOVA، همبستگی پیرسون) انجام گرفته است. متغیرهای مستقل این تحقیق برای سنجش میزان تحصیلات، فرهنگ مصرفی(مد)، طبقه اجتماعی، نظام اقتصادی اجتماعی، برخورد یا تهاجم فرهنگی، سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف به عنوان متغیر وابسته بود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین متغیرهای تحصیلات، فرهنگ مصرفی(مد)، برخورد یا تهاجم فرهنگی، نظام اقتصادی اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد و فقط بین متغیرهای طبقه اجتماعی وسبک زندگی رابطه معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
خانواده درمصـرف ،تابع زنان خانواده است لذا درک زنان ازمصرف وچگونگي اصلاح الگوي مصرف مي تواند درهمه خانواده ها تاثير گذارباشد مادران بايددر رابطه بـا درسـت مصـرف کـردن توجيـه شـوند وآمـوزش ببينندچراکـه ايـن امرمنجربه صرفه جويي درجامعه وخانواده ها مي شوند زنان به عنوان مهمتـرين عناصردرمصـرف هزينه هاي زندگي درخانه هستند با الگوسازي براي خود وفرزندانشان مي توانندازترويج اسراف جلوگيري کنند چراکه اگراسراف به صـورت يـک امرعـادي تلقـي شـود خسـارت زيـادي بـه سرمايه هاي ملي درآينده خواهد خورد وقتي افراد اصلاح الگوي مصرف را درخـانواده توسـط مادران بعد درجامعه توسط آموزش هـايي کـه کسـب ورعايـت کننـدفرهنگ درسـت مصـرف کردن رامي آموزندآگاهي ورشدفرهنگي واجتماعي مادران ، هرچه بيشترباشد باعث مي شود تـا مادران تحت تاثير تبليغات قرارنگيرنـد والگـوي مصـرف بـه اصـلاح برسـد.
عوامل موثر بر الگوي مصرف خانواده ها با توجـه بـه محـدوديت هـاي درآمـدي وقيمـت هـاي نسـبي ( شـرايط اقتصـادي ) ارزش هاي اخلاقي و فرهنگي وشرايط اجتماعي ، سبد مصرفي خود را انتخاب واقلام مورد نيـاز را خريداري مي کنند رفتار مصرفي هر فرد يا خانواده اي تحت تأثير عوامـل متعـددي اسـت کـه بدان اشاره مي کنيم .
(به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شماره ٣: براي آزمون معناداري رابطه ميان فرهنگ مصرفي (مد) پاسخگويان و ميزان اصلاح الگوي مصرف از تکنيک آماري پيرسون استفاده مي شـود، همـان گونـه کـه در نتـايج جدول مشاهده مـي شـود ميـانگين ميـزان اصـلاح الگـوي مصـرف (٣.
11 اجتماعي جدول شماره ٥: براي آزمون معناداري رابطه ميان نظـام اقتصـادي اجتمـاعي پاسـخگويان و ميزان اصلاح الگوي مصرف از تکنيک آماري پيرسون استفاده مـي شـود، همـان گونـه کـه در نتايج جدول مشاهده مي شود ميانگين ميـزان اصـلاح الگـوي مصـرف (٣.