چکیده:
در این مطالعه، پیش بینی قدردانی بر اساس سلامت معنوی، حمایت اجتماعی و استرس در دختران نوجوان شاهین شهر بررسی شد. طرح پژوهش همبستگی بود و 337 دختر نوجوان به شیوه تصادفی مستقل انتخاب شدند و پرسش نامه های قدردانی، سلامت معنوی، حمایت اجتماعی و مقیاس استرس، اضطراب، افسردگی (DASS-21) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که قدردانی با سلامت معنوی و سه بعد حمایت اجتماعی روابط مثبت معنادار (01/0p<) و با استرس رابطه منفی معنادار دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ادراک حمایت از جانب خانواده، سلامت معنوی و ادراک حمایت از جانب دوستان، توان پیش بینی قدردانی را دارند. این نتایج، بیانگر این است که قدردانی از حمایت اجتماعی، سلامت معنوی و استرس اثر می پذیرد. لازم است برای ارتقای حس قدردانی، برنامه های مداخله ای تدوین کرد.
The present research investigates the question of predicting appreciation on the basis of spiritual well-being، social support and stress among the teenage girls of Shahin Shahr. The research project is a correlation design in which 337 teenage girls، who were randomly chosen as independent samples، filled out the questionnaires on appreciation، spiritual well-being، social support and stress scale، anxiety، and depression (DASS-21). Pearson regression coefficient and stepwise regression were used for analyzing the data. The results show that the relationship of appreciation with spiritual well-being and three aspects of social support (p<0.01) is meaningful positive and its relationship with stress meaningful negative (p<0.01).
The results of regression analysis also show that enjoying family support، spiritual well-being and friends’ support can contribute to predicting appreciation. These findings point out that appreciation is affected by social support، spiritual well-being and stress. Some intervening programs should be designed to promote the feeling of appreciation.
خلاصه ماشینی:
"از این رو، می توان استنباط کرد هنگامی که فرد در زیر سایة حمایت اجتماعی قرار می گیرد، می تواند با بیان سپاسگزاری و قدردانی خود، این پیام را به دیگران منتقل کند که ارزش بودنشان را می داند و قدردان آنها می باشد و دیگران (انسان و غیر) نیز این پیام را به صورت محسوس دریافت خواهند کرد که لطف و محبتشان به هدر نرفته است.
پژوهش وود و همکاران (2008)، نشان داد که قدردانی با سطوح بالاتر حمایت اجتماعی دریافت شده و سطوح پایین تر استرس و افسردگی رابطه دارد و این مهم می تواند نقش مهمی در مداخلات بالینی داشته باشد.
نتایج تحلیل واریانس جهت ارزیابی معناداری سهم کل پیش بینی شده مرحله متغیر آماره مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معناداری 1 حمایت از جانب خانواده رگرسیون باقیمانده کل 86/286 06/1673 92/1959 1 335 336 86/286 99/4 43/57 000/0 2 حمایت از جانب خانواده + سلامت معنوی رگرسیون باقیمانده کل 26/365 65/1594 92/1959 2 334 336 63/182 77/4 25/38 000/0 3 متغیرهای مرحله دوم + حمایت از جانب دوستان رگرسیون باقیمانده کل 81/423 11/1536 92/1959 3 333 336 27/141 61/4 62/30 000/0 برای ارزیابی معناداری ضرایب رگرسیون و سهم های کلی به دست آمده، تحلیل واریانس یک راهه انجام می شود.
ازاین رو، توصیه می شود در برنامه های آموزشی و مشاوره ای برای نوجوانان دختر، به آموزش و تأکید بر قدردانی اختصاص داده شود؛ چرا که قدردانی از یک سو، به عنوان یک ارزش اخلاقی مطرح است و از سوی دیگر، با توجه به نتایج این مطالعه، برای نوجوانان، منابع حمایتی اجتماعی ایجاد می کند که به خودی خود می تواند برای نوجوان مفید باشد."