چکیده:
تقلب و عدم صداقت تحصیلی قدیمی ترین و بزرگ ترین چالش محیط های آموزشی به شمار می رود که امروزه در تحصیلات دانشگاهی با حضور فناوری الکترونیکی، شکلی پنهان در فضای جدید پیدا کرده است. هدف این تحقیق بررسی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگا ههای باز و از دور است. روش تحقیق توصیفی با راهبردمیدانی (کمی و کیفی) است. 320 دانشجو به چهار سوال تحقیق پاسخ دادند. 286 عضو هیئت علمی و طراح سوالات دانشگاه پیام نور درخصوص راه کارهای اجرایی(حضوری، غیر حضوری، سنتی، 0 پاسخ / الکترونیکی، شرایط و نظارت) برای تضمین سلامت آزمون به پرسشنام های با آلفای کرانباخ 96 دادند. برای درک بهتر مشکلات سنجش یادگیری دانشجویان و دریافت راه کارهای ممانعت از سرقت ادبی، مصاحبه نیمه ساختارمندی با هفت عضو با سابقه در طراحی سوال های پایانی دانشگاه باز و از دور پیام نور انجام شد. نتایج در بخش دانشجویی نشان داد که دانشجویان از فناوری الکترونیکی برای تقلب در آزمون ها استفاده نمی کنند. به دلیل برگزاری حضوری و نظارت، تقلب در آزمون را مشکل ارزیابی کردند و فقط 10 % از دانشجویان در طول دو ترم تقلب در آزمون را گزارش کرد هاند. 62 % دانشجویان در انجام تکالیف کپ یبرداری می کنند. 30 % با کمک دیگران تکالیف خود را انجام می دهند. 18 % بدون ذکر نام کپ یبرداری از سای تها می کنند و 4% از آنها کل مقاله را به نام خود به استادان تحویل می دهند. باور دانشجویان در خصوص تقلب سایر دانشجویان در آزمون 81 %، در تکالیف 54 % و کپی بدون ذکر منبع 45 % است. استادان در آزمون ها خواهان شیوه اجرای حضوری ولی الکترونیکی با نظارت و رعایت شرایط ایمنی زیاد برای ممانعت از تقلب بودند. استادان ضمن برشمردن مشکلات پنهان و چالشی سنجش دانشگاه باز و از دور، راه کارهایی را برای کاهش سرقت ادبی در انجام تکالیف ارایه دادند.
خلاصه ماشینی:
"چون آزمونهای دانشگاه پیام نور چهارگزینهای است و احتمال تقلب به مراتب بیشتر از آزمونهای نوشتاری است و در انجام تکالیف از منابع مختلف استفاده میشود که امکان کپی و سرقت ادبی را بالا میبرد، این تحقیق در صدد است تا با مشخص کردن میزان، نوع، چگونگی و درجه سهولت تقلب در انجام تکالیف و آزمونها، چهره پنهان چالش نظام سنجش دانشگاه باز و از دور را بررسی کرده و با استفاده از نظر استادان، راهکارهایی را برای ممانعت از این پدیده بدست آورد.
الف- موارد مشترک اشاره شده در مورد آزمونها 1- اصول و قواعد سنتی حاکم برفرایند آزمون سازی دانشگاه باز و از دور 2- شناخت ناکافی مدرسین به نقش خود در فرایند آزمون سازی تکوینی 3- اجرای متمرکز آزمونها در تمامی مراکز 4- خودآموز نبودن کتب آموزشی 5- وجود معیارهای ملی کمی، عددی و نسبی در فرایند ارزیابی 6- ناهماهنگی نمرات میان ترم و پایان ترم 7- عدم مهارت کادر اجرایی در اجرای آزمونهای پایانی 8- عدم رعایت استانداردها در طراحی سؤالهای آزمون ب- موارد مشترک اشاره شده در مورد تکالیف 1- عدم نظارت در انجام پروژههای دانشجویی 2- بیانگیزگی دانشجویان در انجام تکالیف 3- عدم وجود قوانین مبارزه با کپی مطالب 4- سودجویی عوامل بیرونی در کسب درآمدهای ناشی از نوشتن پایاننامهها و مقالهها 5- عدم آموزش برای رعایت فرهنگ صداقت تحصیلی و قوانین کپیبرداری با ذکر منبع 6- عدم توجه استادان به میزان کپیبرداری دانشجویان از منابع اینترنتی بحث و نتیجهگیری نتایج تحقیق در بخش آزمونها نشان داد که 64 درصد از دانشجویان دانشگاه باز و از دور پیام نور تقلب در آزمونها را مشکل میدانند."