چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس ارزش کاربردی و ارزش ذاتی تکلیف به روش توصیفی- همبستگی بود. از جامعهی آماری دانشآموزان پایهی دهم شهر تبریز، نمونهای متشکل از 350 دانشآموز دبیرستانی (175 پسر و 175 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات مقیاس تعللورزی تاکمن و مقیاس محقق ساخته ارزش تکلیف پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها به دست آمده به روش همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تجزیه و تحلیل شد. نتایج همبستگی پیرسون بین متغیرها نشان داد که بین ارزش کاربردی و ارزش ذاتی یک تکلیف با تعللورزی تحصیلی رابطهی منفی معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون استاندارد نیز نشان داد که متغیر ارزش ذاتی پیشبینی کنندهی معنیدار تعللورزی تحصیلی میباشد. این یافتهها میتوانند توسط معلمان، مشاوران و والدین جهت افزایش یادگیری و هدایت تحصیلی بهتر دانشآموزان به کار گرفته شوند.
خلاصه ماشینی:
"مرور پیشینههای تجربی نشان میدهد، دانشآموزانی که دارای ادراک مثبت از سودمندی تکلیف (ارزش کاربردی 2 ) هستند، برای تحقق اهداف آیندهی خود بیشتر از سایرین در تکالیف مدرسه برانگیخته میشوند، راهبردهای یادگیری موثرتری به کار میبرند، سختکوشترند و عملکرد بهتری در مدرسه دارند (فلت، اندرسین و لنز 3 ، 2004).
نتایج به دست آمده در خصوص فرضیه 1 نشان داد که بین تعللورزی تحصیلی و ارزش ذاتی (علاقه) یک تکلیف رابطهی منفی و معنیدار وجود دارد، این یافته با یافتههای فلت، اندریسن و لنز(2004)، اکلز و ویگفیلد (1992)، استیل (2007)، توکلی (1392) سنکال و همکاران (1995)، پینتریچ و شانک (2002) همسو میباشد.
در مورد این یافته میتوان گفت، در مدل اکلز و ویگفیلد (1992) هرگاه ارزش ذاتی یک تکلیف بالا باشد، افراد بیشتر سرگرم تکلیف میشوند، مداومت بیشتری به خرج میدهند و نهایتا تعلل کمتری در انجام آن کار دارند.
همچنین ارپن (1998) معتقد است که اگر شخصی به موضوعی علاقه داشته باشد و از مطالعهی آن لذت ببرد سبب میشود که فرد وقت بیشتری را صرف یادگیری آن مطلب کند، اما موضوعاتی که به طور سطحی و بدون علاقه مطالعه میشوند، تعللورزی Deci & Ryan بیشتری به همراه خواهند داشت، زیرا یادگیرنده نمیتواند از یادگیری لذت ببرد.
Tobias انگیزه بیرونی (ارزش کاربردی) دارند از عملکرد تحصیلی بهتری برخوردارند (به نقل از حسینی، طالعپسند و بیگدلی، 1389)، و چون علاقه بعنوان انگیزه درونی و ارزش کاریردی بهعنوان انگیزه بیرونی برای انجام یک تکلیف مطرح است پس دانشآموزانی که دارای علاقه هستند در انجام تکالیف تعلل کمتری نیز نشان میدهند."