چکیده:
امنیت از مهمترین مؤلفه های اجتماعی ، روان شناختی و فرهنگی هر جامعه ای می باشد که با توجه به حوزه مطالعات جامعه شناختی و روان شناسی ، این مؤلفه برای حیات هر نظام سیاسی و اجتماعی لازم می باشد. احساس امنیت شهروندان از بعد روانی و اجتماعی ارتباط مستقیم با پدیدة امنیت دارد، از این رو موضوعات و مسائل بسیاری را پیرامون خود در ارتباط با ایجاد امنیت یا ناامنی به عنوان یک مسأله در جامعه با خود به همراه می آورد. بخشی از این مسأله با گروه اجتماعی زنان مرتبط است که در سطح کلان شهرهای جامعه ایران بالاخص شهر مشهد این تحقیق به نوعی هدفش واکاوی احساس روانی و اجتماعی زنان نسبت به امنیت عمومی است که در سطح جامعه شهری وجود دارد. این نوشتار سعی بر این دارد که با توجه به بررسی پیمایشی از نظر وسعت تحقیقاتی در سطح پهنانگر بر اساس مقطعی بودن و زمان مورد مطالعه (١٣٩٠) زنان بالای ٢٠ سال مناطق ١٢ گانه شهری مشهد را بر اساس حجم نمونه و فرمول کوکران ٣٩١ نفر را براساس روش نمونه گیری خوشه ای و چند مرحله ای و با استفاده از تکنیک پرسشنامه مصاحبه ای و در مجموع روایی سازه های مناسب تحقیق (آلفای کرانباخ ) در میان خوشه های منتخب به دست آمده است ، مورد مطالعه قرار دهد. در این پژوهش میانگین احساس امنیت زنان بر اساس طیف لیکرت (٥گزینه ای) در حدود ٢.٢٧ بوده که از میانگین نمره متوسط پایین تر است . بر اساس تحلیل رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام مهمترین عوامل موثر بر احساس امنیت زنان عبارتند از استفاده از رسانه های جمعی ، نگرش به پوشش ، طراحی و برنامه ریزی شهری ، نگرش فرد به خود، بوده و متغیرهای حمایت اجتماعی و امنیت اقتصادی رابطه معکوس با متغیر وابسته را دارند؛ در واقع این عوامل توانسته اند، ٥٥% واریانس متغیر وابسته پژوهش را تبیین کنند
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه احساس امنیت در بین گروه اجتماعی زنان در کلان شهر مشهد به صورت ذهنی مورد مطالعه در این پژوهش قرار گرفته است ، تأکید بر رهیافت نظری می کند که بیشتر بر ارزش های ذهنی و گروهی تکیه کرده است .
جدول شماره ٢: ضریب آلفای کرانباخ سازه ها تعداد گویه میزان آلفاء احساس امنیت ( متغیر وابسته ) 10 0 ,710 حمایت اجتماعی 4 0 ,707 نگرش فرد به خود 4 0 ,729 امنیت اقتصادی 4 0,702 نگرش به پوشش 4 0,685 مقاومت اجتماعی 5 0,668 وسایل ارتباط جمعی 3 0,606 برنامه ریزی و طراحی شهری 5 0,704 احساس امنیت : به معنای فقدان هراس از این که ارزش های انسانی مورد حمله قرار گیرد، یا به خطر نیفتد.
004 ١٨٢- حمایت اجتماعی با توجه به این جدول باید بیان نمود که میزان احساس امنیت زنان در مشهد متأثر از متغیر مستقل رسانه های جمعی به میزان (٠,٧٥٢+) و نگرش به پوشش به میزان (٠,٥٦٠+)، برنامه ریزی و طراحی شهری به مقدار (٠,٥٥٥+)، نگرش فرد از خود (٠,٤١٧+)، امنیت اقتصادی به میزان (١,٥٢-) و متغیر حمایت اجتماعی به میزان (٠,١٨٢-) می باشد.
همان گونه که بیان شد مهمترین عامل تأثیرگذار استفاده از وسایل ارتباط جمعی است که بیشترین میزان بتا را داشته است ، بعد از آن نیزمتغیرهای نگرش به پوشش ، طراحی و برنامه ریزی شهری ، تصور فرد از خود، امنیت اقتصادی ، و حمایت اجتماعی به ترتیب بر احساس امنیت زنان شهر مشهد اثر گذار بوده است ."