چکیده:
دانشگاهها میتوانند در هر دو زمینه جهانی و ملی عمل کنند؛ اما ایده دانشگاه کلاس جهانی در بستر جهانی رخ میدهد. فرض اساسی این ایده آن است که این دانشگاه با بهترین موسسههای دانشگاهی دنیا رقابت میکند و تمایل به رسیدن به اوج تعالی و به رسمیت شناخته شدن دارد. بنابراین، هدف مقاله حاضر، واکاوی مفهوم دانشگاه کلاس جهانی، ویژگیهای دانشگاه جهانی و راهبردهای تاسیس این دانشگاه است. نتیجهگیری این مقاله نشان داد که بسترهای ملی و الگوهای سازمانی برای ایجاد دانشگاه کلاس جهانی، خیلی گسترده هستند؛ بنابراین، هر کشور باید از میان مسیرهای متنوع ممکن، یک راهبرد متکی بر نقاط قوت و منابع خود برگزیند. علاوه بر این، تحول در نظام یک دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه کلاس جهانی نمیتواند در انزوا اتفاق بیافتد. بنابراین چشمانداز بلندمدت برای ایجاد یک دانشگاه در کلاس جهانی و پیادهسازی آن، باید بهدقت بیان شود و دولتها نیز برای نیل به این مقصود، باید به دانشگاهها کمک کنند.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که، همه کشورها به توسعه نظام آموزش عالی خود با قابلیت پژوهشی نیاز دارند؛ همچنان که به آب تمیز، حکمرانی پایدار و نظامهای مالی استاندارد نیازمندند؛ بنابراین داشتن دانشگاههای کلاس جهانی که توانایی رقابت و برابری با مؤسسههای برتر دانشگاهی در جهان را داشته باشند، ضرورت بسیار مهمی برای این کشورها به شمار میرود]12[.
با اذعان به آنچه بیان شد، دانشگاههای پیشتاز در اغلب کشورها برای تبدیلشدن به دانشگاهی در کلاس جهانی باید به سطحی از آمادگی در مجموعهای از ویژگیها رسیده باشند]12[؛ اما این ویژگیها چه هستند و یک دانشگاه باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا به عنوان یک دانشگاه در کلاس جهانی شناخته شود؟ برخی از نویسندگان و پژوهشگران (آلتباخ ۲۰۰۴؛ کون و همکاران200۵ ؛ نایلند ۲۰۰۰، ۲۰۰۷؛ سالمی ۲۰۰۹) 1 که اقدام به تعریف دانشگاهها در کلاس جهانی کرده بودند، تعدادی از ویژگیهای کلیدی که دانشگاهها در کلاس جهانی باید داشته باشند را شناسایی کردند که شامل: اعضای هیئت علمی مجرب و نخبه، برتری در پژوهش، آموزش باکیفیت، دانشجویان بینالمللی و بسیار بااستعداد، آزادی علمی، ساختار اداری مستقل و در نهایت امکانات و تسهیلات لازم برای آموزش و پژوهش است]13[ .
پس با توجه به آنچه بیان شد، ضروری است که سؤالهای کلیدی زیر به وسیلۀ دولتها و مؤسسههای آموزش عالی هر کشور برای نیل به سوی ایجاد دانشگاه کلاس جهانی پاسخ داده شود.
Differnt roads to a shared goal: political and cultural variation in World-Class Universities, In Qi Wang, Y Cheng, & N.
C Liu, How World-Class Universities Affect Global Higher Education (Chapter1).