چکیده:
کم توان ذهنی، یکی از متداول ترین معلولیت های ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش بهر و تعادل ایستا و پویا در کودکان کم توانان ذهنی است. نمونه آماری پژوهش شامل 31 دانش آموز پسر عقب مانده ذهنی که در دوگروه (کنترل 14 نفر با میانگین سن02/ 3±07/ 11سال، قد86/ 7±152سانتیمتر، وزن 08/ 8±07/ 44کیلوگرم) و (17نفر تجربی با میانگین سن 95/ 1±23/ 11سال، قد 07/ 7±147سانتیمتر، وزن 85/ 4±11/ 38کیلوگرم ) است که به صورت تصادفی هدف دار به عنوان آزمودنی انتخاب شده اند. اطلاعات فردی که شامل: قد، وزن و سوابق پزشکی با استفاده از پرونده پزشکی دانش آموزان جمع آوری گردید. برای ارزیابی نتایج از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان دادند رابطه معنی داری میان هوشبهر و تعادل وجود ندارد (p≤0.05). افراد مبتلا به مشکل کم توان ذهنی در مقایسه با افراد طبیعی دچار تاخیر در رشد حرکتی بوده و دارای سطح IQ پایین تری هستند که به نظر می رسد باعث کاهش تعادل در آنها می شود. همچنین بهبود مهارت های تعادلی از طریق طراحی و اجرای برنامه های تمرینی تعادلی برای کودکان کم توان ذهنی از سوی مربیان و معلمان ورزش به ویژه در سنین کمتر که الگوهای حرکتی آنان در حال شکل گیری است، میتواند مورد تاکید قرار گیرد.
Mental retardation is one of the most common mental disabilities that are allocated about 3% of the world's population. The purpose of this study was to examine the relationship between IQ with dynamic and static balance in mental retardation children. Our subjects included 31 male mentally retarded students in two groups (CTL، 14 patients with a mean age of 11/07±3/02years، height 152±7/86cm، weight 44/07± 8/08kg) and (17 TRN group with a mean age 11/23 ± 1/95years، height 147±7/07cm، weighing 38/11±4/85kg) of the sample selected. Demographic data includes: height، weight and medical records and also the IQ of them were collected. For evaluate the results used Pearson correlation test. The results showed no significant relationship between IQ and balance (p≤0.05). People with Mental retardation compared with normal people delays in motor development and lower IQ levels are that seems to be reducing their balance. Also Improvementthe balance skills through of design a balance and implementation of training programs for mentally retarded children from sports coaches and teachers، especially in the younger ages، their movement patterns are emerging، it can be stressed.