چکیده:
مقاله حاضر به نقد و معرفی ترجمه کتاب « دایره المعارف بی نالمللی نشر کتاب » است که از
سوی فیلیپ جی. آل تبک و ادیث اس. هوشینو ویرایش شده و از سوی آقای غلامرضا لایقی به فارسی برگردان شده است. این کتاب ترجمه بخش نخست تنها دایره المعارف بین المللی « نشر منطقه ای » و « موضوعات نشر » نشر کتاب جهان است. این دایره المعارف در دو بخش انتشار یافته و هدف از تهیه آن، ارائه بحث های جامع و فراگیر و تجزیه و تحلیل موضوعات کلیدی مربوط به کتاب ها و نشریات در سراسر جهان است. 64 مقاله ای که در این کتاب گردآوری شده، شامل آمارهای واقعی مربوط به نشریات و کتاب ها و تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده ها و ارقام است. اشاره به اهمیت ترجمه و انتشار این اثر 20 سال بعد از انتشار نسخه اصلی، نقد و بررسی بخشی از مقالات منتشرشده، اشاره به نقاط قوت و کاستی ها، بیان اهمیت مقالات منتشرشده، وضعیت ترجمه، مشکلات ترجمه و یکدست سازی در اصطلاحات از مباحثی است که در این نوشتار مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
در آغـاز کتاب ، همـۀ نویسـندگان مقـالات بـه اجمال معرفی شـده اند کـه شـماری از آن ها کارشناسـان برجسـتۀ کتـاب و نشـر هسـتند.
بخش دوم به نشـر منطقـه ای اختصـاص دارد و شـامل مقالاتی دربارٔە انتشـار کتاب در مناطـق جغرافیایی و کشـورهای مختلـف اسـت .
» آلت بـک خـود در مقالـه ای در بسهارل ٤د٩وم ١شماره ٥ معرفـی ایـن اثـر پیـش از انتشـار آن ، دایرةالمعـارف بین المللـی نشـر کتـاب را «مرجعی کلیـدی » بـرای شـناخت وضعیت نشـر کتـاب در سراسـر جهان خوانـده اسـت .
او تأکیـد دارد کـه ایـن کتـاب نخسـتین مرجـع در موضـوع نشـر کتـاب بـوده و ویراسـتاران و مؤلفـان نمونـه و الگویـی پیـش روی نداشـته اند و همیـن کار را دشـوار می کـرده اسـت .
دشـواری ویرایـش ٦٤ مقالـۀ اصلـی دانشـنامه کـه هریـک مؤلفانی از نقطـه ای از جهـان دارنـد و برخـی از آن هـا از زبان هـای فرانسـوی و اسـپانیایی بـه انگلیسـی ترجمه شـده اند نیـز جـای خـود را دارد٤.
بخشـی از مقالـه بـه «نقـش ناشـر» اختصـاص دارد کـه در آن تعریف هـای چندگانـه ای ارائـه شـده اسـت و سـپس آن چـه ناشـران بایـد بدانند چنین برشـمرده می شـود: شـناخت بـازار و تشـخیص میزان موفقیـت یـک کتـاب ، اطلاع از شـیؤە رسـاندن محصولات به دسـت مشـتریان ، آگاهی از روش هـای توزیـع و تبلیـغ کتـاب .
ایـن نـه نقـص کتـاب اسـت و نـه گنـاه مؤلفـان آن کـه بـرای مثـال در زمان نوشـتن مقـالات (نیمـۀ اول دهۀ ١٩٩٠)، از فراگیـری بی رقیـب و چیرگـی اینترنـت بـر سراسـر جهـان بی خبـر بودنـد یــا فروشــگاه های مجــازی کتــاب و پدیــدٔە خارق العــادٔە آمــازون را نمی شــناختند کــه آمارهـا و حتـی مفهـوم «کتاب فروشـی » را بـه کل دگرگـون کـرده اسـت .