چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت عوامل بازاریابی خدمات آرشیوی در آرشیو ملی ایران در مدل آمیختة بازاریابی(7P) است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، از نوع تحقیقات آمیختة اکتشافی و پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش در بخش کیفی و کمی، کارکنان آرشیو ملی ایران هستند. برای این منظور، در بخش کیفی، با انجام مصاحبه با کارکنان آرشیو به مصادیق هریک از عوامل مدل آمیختة بازاریابی در خدمات آرشیو دستیافته و سپس برای شناسایی و بررسی عوامل بازاریابی خدمات آرشیوی از پرسشنامة محققساختهای استفاده شد که دارای ابعاد مختلف عوامل مدل آمیختة بازاریابی بود. پس از آن، دادهها، با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس.، با روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها و نتایج پژوهش: یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان داد هریک از عوامل آمیخته بازاریابی در مراکز آرشیوی شامل محصول، هزینه، مکان، فعالیتهای تشویقی، و ترغیبی، و مانند آن از چه شاخصهایی تشکیل میشوند. سپس، در بخش کمی مشخص شد وضعیت مدل آمیخته بازاریابی در خدمات آرشیو ملی ایران در سطح متوسط قرار دارد واز نظر کارمندان آرشیو ملی ایران از بین مؤلفههای این مدل، بهترتیب شواهد فیزیکی، با رتبة 97/4 رتبة نخست؛ هزینه، با رتبة 73/4 رتبة دوم؛ محصول، با رتبة 63/4 رتبة سوم؛فرآیند، با رتبة 28/4 رتبة چهارم؛ افراد، با رتبة 16/4 رتبة پنجم، فعالیتهای تشویقی و ترغیبی، با رتبة 66/3؛ و مکان(کانال توزیع) با رتبة 59/1رتبة هفتم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین، بین عوامل مدل آمیخته بازاریابی و جنسیت، سن، تحصیلات، و سابقة خدمت کارکنان آرشیو ملی ایران رابطة معناداری وجود نداشت.هدف : هدف این پژوهش بررسی وضعیت عوامل بازاریابی خدمات آرشیویدرآرشیوملیایران درمدل آمیختۀبازاریابی(7P) است . روش : این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نظر رویکرد، از نوع تحقیقات آمیختۀاکتشافیوپیgیشیاست .جامعۀآماریاین پژوهش در بخش کیفی و کمی ، کارکنان آرشیو ملی ایران هستند. برایاین منظور،دربخش کیفی،باانجام مصاحبه باکارکنان آرشیوبه مصادیق هریک از عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی در خدمات آرشیو دست یافته وسپس برایشناساییوبررسیعوامل بازاریابیخدمات آرشیوی از پرسشنامۀ محقق ساخته ای استفاده شد که دارای ابعاد مختلف عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی بود. پس از آن ، داده ها، با استفاده از نرم افزار اس .پی.اس .اس .، با روش های آمار توصیفی و استنباطیموردتجزیه وتحلیل قرارگرفتند. یافته ها و نتایج پژوهش : یافته های پژوهش در بخش کیفی نشان دادهریک ازعوامل آمیختۀبازاریابیدرمراکزآرشیویشامل محصول ،هزینه ،مکان ،فعالیت هایتشویقی،وترغیبی،ومانندآن ازچه شاخص هاییتشکیل می شوند.سپس ،دربخش کمی مشخص شد وضعیت مدل آمیختۀ بازاریابی در خدمات آرشیو ملی ایران در سطح متوسط قرار دارد واز نظر کارمندان آرشیو ملی ایران از بین مؤلفه های این مدل ، به ترتیب شواهد فیزیکی، با رتبۀ ۴.۹۷ رتبۀ نخست ؛ هزینه ، با رتبۀ۴.۷۳ رتبۀ دوم ؛ محصول ، با رتبۀ۴.۶۳ رتبۀ سوم ؛فرآیند،بارتبۀ۴.۲۸ رتبۀچهارم ؛افراد،بارتبۀ۴.۱۶ رتبۀپنجم ، فعالیت هایتشویقیوترغیبی،بارتبۀ۳.۶۶؛ومکان (کانال توزیع ) با رتبۀ۱.۵۹رتبۀ هفتم را به خود اختصاص داده اند. همچنین ، بین عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی و جنسیت ، سن ، تحصیلات ، و سابقۀ خدمت کارکنان آرشیوملیایران رابطۀمعناداریوجودنداشت .
خلاصه ماشینی:
"پرسش هایپژوهش عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی در خدمات آرشیوی از چه شاخص هایی تشکیل می شوند؟ وضعیت عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی در خدمات آرشیوی چگونه است ؟ رتبۀ هریک از عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی در خدمات آرشیوی چگونه است ؟ آیا بین عوامل مدل آمیختۀ بازاریابی در سازمان آرشیوی از نظر جنسیت ، سن ، مقطع تحصیلی ، و سابقه خدمت کارکنان آرشیوملی ایران رابطه ای وجود دارد؟ روش پژوهش این پژوهش در نوع خود کاربردی است و روش کلی انجام پژوهش در تحقیق حاضر Maphorisa Jain Anafo پیمایش است ، زیرا برای شناسایی عوامل بازاریابی خدمات آرشیوی و همچنین لزوم گردآوری اطلاعات دقیق از جامعۀ مورد مطالعه ، این روش بهتر از سایر روش ها می تواند کاربرد داشته باشد.
۵۹ مطابق اطلاعات مندرج در جدول ٣ از نظر کارمندان آرشیو ملی ایران از بین مؤلفه های آمیختۀ بازاریابی خدمات آرشیوی ، دارایی های فیزیکی ، رتبۀنخست ؛ هزینه ، رتبۀ دوم ؛ محصول (خدمات )، رتبۀ سوم ؛ و فرآیند، افراد؛ فعالیت های تشویقی و ترغیبی ؛ ومکان رتبه های بعدی را دارا می باشند.
برای پاسخ به پرسش چهارم وسنجش میزان تفاوت میانگین عوامل آمیختۀ بازاریابی در سازمان آرشیوی از نظر جنسیت ، سن ، مقطع تحصیلی ، و سابقۀ خدمت کارکنان سازمان اسناد وآرشیو ملی ایران از آزمون های Tمستقل و آزمون آنووا استفاده شده است .
Library Review٫47 )Marketing as an access tool for Public Archives: a case study (2011)Sofa Santos٫ Madeira Regional Archives’ Educational Service."