چکیده:
هدف اصلی تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر عملیاتی شدن ایده های کسب وکار کارآموزان پایگاه های آموزش روستایی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان بوده است. نوع تحقیق توصیفی-تحلیلی مبتنی بر پیمایش پرسشنامه ای می باشد. جامعه آماری شامل 2300 نفر از کارآموزان پایگاه های آموزش روستایی فنی وحرفه ای در استان اصفهان بوده که طی سال های 1392-1390 در این دوره ها شرکت داشته اند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 322 نفر تعیین گردید که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، پرسشنامه های تحقیق در بین پاسخ گویان توزیع شده است. روایی پرسشنامه بر اساس نظرات کمیته تحقیق و کارشناسان آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان و پایایی پرسشنامه از طریق سنجش ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های پرسشنامه بین 88/0=α تا 940/0=α به دست آمده است. انجام تحلیل عاملی نشان داد که عواملی تحت عنوان «حمایت خانوادگی و سرمایه اجتماعی»، «داشتن مهارت و تجربه»، «هدفمندی و انگیزه ی بالا»، «دسترسی به سرمایه و منابع تولید»، «بستر نهادی هموار» و «فرصتجویی» بر عملیاتی شدن ایده های کسب وکار اثرگذار است.
The formation of idea is being considered as a first step regarding the creation of new innovative thoughts in any organization. That is idea processing is an important phase regarding the development of new products as well as innovations. Idea about new products processes and markets create new opportunities which potentially is capable of new innovations. This in turn, accelerates and improves organizational functionality. The development of new idea provides organization with competence capabilities at global level. This is a prerequisite for any organization as far as the success issue is concerned. In fact, creativity of the workers associated with level of technology and market presence is a major asset of any organization. The high speed of information flow made some organizations incapable of appropriate competition. This could demand application of continuous flow of ideas to fuel the innovation those practitioners associated with technical and vocational organizations could be considered as major source of new ideas. However, the development as well as the practicalities of new ideas demands specific institutional and social backgrounds. People pertaining to different groups are better able to interchange ideas. The major objective of this paper is to identify the prominent factors responsible for functionality of entrepreneurial ideas regarding internship practitioners in rural educational base associated with Isfahan office of technical and vocational education.
خلاصه ماشینی:
"بنا به مطالب برشمرده شده و با توجه به اهمیت و نقش ایدههای کسب وکار در آغاز فرآیند کارآفرینی و خوداشتغالی، تحقیق حاضر با تمرکز بر کارآموزان پایگاههای آموزش روستایی استان اصفهان این اهداف را دنبال داشته است : ١) شناسایی راههای یافتن ایدههای کسب وکار در بین کارآموزان؛ ٢) شناسایی تأثیر آموزشهای فنیوحرفه ای بر ایدهپردازی کارآموزان؛ ٣) تحلیل عوامل مؤثر بر عملیاتی شدن ایدههای کسب وکار در بین کارآموزان و ٤) مقایسه ی میزان اهمیت این مؤلفه ها در بین گروههای مختلف پاسخ - گویان.
And Smith Alison 3 Letho 4 Livingstone 5 Burt در خصوص ایده، اهمیت آن و چگونگی شکل گیری و تبدیل آن به یک محصول تجاری، تحقیقات زیادی توسط محققان خارجی و داخلی صورت گرفته است اما تحقیقی که متمرکز بر شناسایی عوامل مؤثر بر عملیاتی شدن ایدههای کسب وکار کارآموزان پایگاههای آموزش روستایی باشد، تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است .
همچنین شش عامل «حمایت خانوادگی و سرمایه اجتماعی»، «داشتن مهارت و تجربه »، «هدفمندی و انگیزه بالا»، «دسترسی به سرمایه و منابع تولید»، «بستر نهادی هموار» و «فرصت جویی» از جمله مهم ترین عوامل مؤثر برای عملیاتی شدن ایدههای کسب وکار کارآموزان در نواحی روستایی است .
Investigating attitude of women graduates of agricuturle to employment in agriculture sector: case of women technical and vocational training center of Rasht.
Investigating viewpoints of trainees and entrepreneurs regarding effects of technical and vocational training on agriculture industry in Golestan Province."