چکیده:
کریپکی برخلاف فرگه و راسل معتقد است که اسم خاص و اسم جنس نقش معنابخشی ندارند، بلکه صرفا دلالت بر مدلول کرده، مانند برچسب عمل می کنند. وی بر آن است که این دو اسم، دال های ثابتی هستند که در همه جهان های ممکن بر یک چیز دلالت می کنند و مدلولشان از یک جهان به جهان دیگر تغییر نمی یابد. بدین ترتیب نمی توان آنها را با اوصاف که دال متغیرند، هم ارز دانست. مقاله حاضر درصدد است نشان دهد که در پرتو اصالت وجود می توان از عقیده کریپکی درباره اسم خاص، دفاع کرد. طبق اصالت وجود، نه ماهیت و وصف، بلکه صرفا وجود متن عالم خارج را پر کرده است. لذا اسم خاص بر واقعیات خارجی که حقیقت وجودی دارند و در همه جهان های ممکن بر یک چیز دلالت می کنند، اطلاق می شود؛ اما در مقابل اسم جنس صرفا به ماهیت که امری ذهنی و کلی است اطلاق می شود. لذا طبق مبانی اصالت وجود، در اینجا نمی توان با کریپکی موافقت کرد و اسم جنس را بدون معنا دانست.
خلاصه ماشینی:
"البته ممکن است این پرسش پیش آید که اگر ماهیت بشرط شی ء، یعنی ماهیت موجود در نظر گرفته شود، چرا نگوییم که اسم خاص با این قسم ماهیت سازگار است؟ به عبارت دیگر، مدافعان اصالت ماهیت می توانند چنین استدلال کنند که آنچه تا اینجا بیان شد، درباره ماهیت لابشرط بود؛ اما اگر ماهیت خارجی را در نظر بگیریم که موجود است، می توان گفت که اسم خاص برای چنین ماهیتی وضع شده است.
کریپکی هرچند می کوشد اثبات کند که اوصاف ظاهری، همچون اسم خاص، نقشی در معنابخشی ندارند و صرفا تعیین کننده مدلول اند (دست کم می توان تا اینجا با او همراهی کرد و تلاشش را مقرون به صحت دانست)، خود به وصف دیگری متوسل می شود که این وصف نه پیشینی، بلکه پسینی است و برای مدلول خارجی ضرورت دارد.
به نظر می رسد این راهکار درباره اسم جنس راهگشا نیست؛ زیرا برای پیشبرد این راهکار لازم است همچون اسم خاص، ابتدا مدلول خارجی را در نظر بگیریم و ببینیم آیا می تواند دارای هیچ یک از اوصاف مرتبط با آن نباشد؟ مثلا واژه «آب» را در نظر بگیرید: کریپکی توضیح می دهد که آب می تواند همچنان آب باشد، اما دارای هیچ یک از اوصاف یادشده نباشد.
اسم خاص به هیچ وجه به صورت مشترک معنوی برای مدلول های مختلف به کار نمی رود؛ زیرا اسم خاص، مدلولی خاص را که تشخص دارد نشانه می رود و همچون برچسب بر آن می چسبد؛ اما اسم جنسی چون «آب» به همه مایعاتی گفته می شود که از اوصافی خاص برخوردار باشند، حتی اگر این وصف پسینی باشد."