چکیده:
هدف: تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بود.روش: روش پژوهش از نوع کاربردی بود. برای سنجش رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد و از طریق پرسشنامه نظر 100 نفر از مدیران، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران پیمایش شد. پرسشنامهها بر اساس مدل فرهنگ سازمانی دنیسون(2002) و مدیریت دانش KMAT (1995) طراحی شد.یافتهها: میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت؛ رسالت سازمانی، انطباقپذیری سازمانی، سازگاری سازمانی و مشارکت سازمانی با مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری داشت. نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی در این دانشکده رضایتبخش بود اما وضعیت مدیریت دانش چندان رضایتبخش ارزیابی نشد.
خلاصه ماشینی:
"فرضیه اصلی ایـن پـژوهش آن اسـت کـه میـان فرهنـگ سـازمانی و مـدیریت دانـش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی رابطه معنیداری وجود دارد و در ایـن راسـتا میـزان معنــیداری رابطــه چهــار عامــل رســالت ســازمانی، انطبــاق پــذیری ســازمانی، ســازگاری (یکپارچگی) سازمانی و مشـارکت ( درگیـر شـدن در کـار) را بـا مـدیریت دانـش بـه بوتـه آزمایش میگذارد با نگاهی به تمام تعاریف فرهنگ سازمانی کـه در دو دهـه گذشـته توسـط دانشـمندان و صاحب نظران علم مدیریت مطرح شده ، وجوه مشترک تمام تعاریف بیان شده عبارت اند از: الگوی رفتاری غالب ، سیستمی یا نظام مند بودن آن ، مجموعه ای از ارزش هـا و باورهـا و اعتقادات ، مشترک بودن و موردحمایت واقع شدن این هنجارها و ارزش هـا توسـط اعضـای 1.
با توجه به یافته ها این پژوهش ها و پـژوهش حاضر که در آن مقیاس های مأموریت سازمانی بر اساس مدل دانیل دنیسون شـامل گـرایش و جهت استراتژیک ، اهداف و مقاصد و چشم انداز در نظـر گرفتـه شـده اسـت (جـدول ٣)، میتوان نتیجه گرفت که هر چه گرایش و جهت استراتژیک ، اهداف و مقاصد و چشم انداز در دانشکده علـوم اطلاعـات و دانـش شناسـی واضـح تـر و فراگیرتـر باشـد، باعـث ارتقـای وضعیت مدیریت دانش خواهد شد.
در این پژوهش مقیاس های انطبـاق پـذیری برابر مدل دنیسون شامل ایجاد تغییر، مشتری مداری و یادگیری سازمانی در نظر گرفته شـده است ؛ بنابراین با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت ، هـر چـه میـزان تغییرپـذیری، مشـتری مداری و یادگیری سازمانی در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی بیشتر باشـد، باعـث ارتقا وضعیت مدیریت دانش خواهد شد."