چکیده:
یکی از اصول مسلم در آیین اسلام، حرکت و کرامت انسان است. جان، مال، آبرو، عقیده و رأی آدمی همه حرمت دارند و باید همواره این حریم پاس داشته شود. در حرمت و کرامت انسان، هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و در فرهنگ اسلامی، زن و مرد به عنوان مخلوقات خدا و مورد عنایت ویژة اویند. افتخار نظام حقوقی اسلام آن است که از همان ابتدا زنان را دارای حقوق اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، قضایی، عبادی شناخته است و با در نظر گرفتن مهریه، نفقه و...حقوق مادی و معنوی، زن را در نظام خانواده تأمین ساخته است؛ زیرا از دیدگاه اسلام، تفاوتی در حقیقت و ماهیت زن و مرد نیست. در آیات قرآنی نیز هرگاه از کمالات و ارزشهای والای انسانی سخن به میان میآید، زنان را نیز همدوش مردان مطرح میکند. روش کار در این مقاله به این ترتیب است که ابتدا به بررسی شرایط و حقوق زن در سه بخش اجتماعی، سیاسی و مالی در عصر جاهلیت میپردازیم و بعد تحولی که اسلام در این شرایط و حقوق به وجود آورد، مطالعه میشود. هدف از این مقاله بیان بخشی از حقوقی است که اسلام برای زنان قرار داده است. ابزار کار ما استفاده از متن قرآن مجید، سنت معصومین(ع)و کتب فقهی و حقوقی است.
خلاصه ماشینی:
افتخار نظام حقوقی اسلام آن اسـت کـه از همان ابتدا زنان را دارای حقوق اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، قضایی، عبـادی شـناخته است و با در نظر گرفتن مهریه ، نفقه و...
(320 افتخار نظام حقوقی اسلام این اسـت کـه از همـان ابتـدا زنـان را دارای حقـوق اقتصـادی همچون حق مالکیت و توارث ، حقوق سیاسـی همچـون بیعـت و انتخـاب ، حقـوق خـانوادگی همچون حق انتخاب همسر، حقوق قضایی همچون حق طـرح شـکایت و مراجعـه بـه مراجـع قضایی و حقوق عبادی همچون تشرف به حج واجب شناخته است .
١) آیاتی که به زن یا مرد بودن شاهد تصریح نشده است ـ در آیۀ ١٠٦ سورة مائده از شهادت دو مسلمان عادل برای وصـیت سـخن بـه میـان آمـده و تصریح شده است که در صورت فقدان مسلمان ، می توان از شهادت غیرمسـلمان اسـتفاده نمود: ﴿یا أیها الذین آمنوا شهادة بینکم إذا حضر أحدکم الموت حین الوصیۀ اثنـان ذوا عدل منکم أو آخران من غیرکم ...
این آیه که دربـارة نوشـتن قـرض و نسـیه در معاملات است ، به صراحت ، اولویت اول بـه دو شـاهد مـرد داده شـده اسـت و در درجـۀ دوم ، شهادت زن هم پذیرفته شده ، ولی در این صورت که اولا به ضمیمۀ مرد باشد و ثانیـا شـهادت دو زن ، معادل شهادت یک مرد محسوب گردد.
ـ در مورد حقوق مالی زن در اسلام نیز باید گفت که زن حق تصرف کامـل در امـوال خـود را دارد و هیچ کس نمی تواند این حق را از او سلب کند.