چکیده:
ساخت شکنی رویکردی است که ژاک دریدا آن را به صورت نظام مندی درآورده و در حوزه های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است . بر اساس این رویکرد، هر «متن » دارای قطب های متضادی است که یکی از آن ها دیگری را در زیر ســلطۀ خویش قرار می دهد و بدین ترتیب ، روابط سلسله مراتبی یا مرکز. پیرامون بین قطب ها شکل می گیرد. این رویکرد در تعلیم وتربیت هم مورد استفاده قرار گرفته و می توان آن را در مورد رابطه معلم و دانش آموز که ارتباطی سلسله مراتبی دارند، به کار برد و این رابطه را ساخت شکنی کرد تا ارتباطی متعادل میان معلم و دانش آموز برقرار شــود. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که هم اکنون رابطۀ مرکز. پیرامون بین معلم و دانش آموز در جریان است ، طوری که معلم در قطب غالب و دانش آموز در قطب مغلوب قرار می گیرد. لذا باید با ساخت شکنی ، آلایش میان آن ها را نشان داد و دانش آموز را از قطب مغلوب خارج ساخت و به باز تعریف نقش معلم و دانش آموز با توجه به این جابه جایی اقدام کرد تا راه برای ارتباط عادلانه و موازنه ای میان این دو فراهم شود. توجه به مباحثی همچون راهنمایی و همیاری معلم در فرایند یادگیری و آسان سازی این فرایند توسط وی ، یاددهی روش یادگیری چیزها به جای یاددهی خود آن ها، یادگیری معلم از دانش آموز و نقش آفرینی پررنگ تر دانش آموزان در سر کلاس های درس بیانگر رابطه متعادل معلم و دانش آموز است .
خلاصه ماشینی:
"از این روی ، چنین به نظ ر می آید که یکی از مهم ترین رویکردهایی که برای بر هم زدن ارتباط های یک سویه و به وجود آوردن شــکل نوینی از روابط و نقش ها مورد اســتفاده قرار میگیرد، رویکرد ساخت شکنی است و می توان با استفاده از آن ، به بر هم زدن روابط سلسله مراتبی اقدام کرد )بیستا١٣، 2001a؛ کاهن ١٤، ٢٠٠١؛ ضرغامی ، ٢٠١١؛ گریســون ١٥، ٢٠٠٣؛ تریفوناس ١٦، ٢٠٠٠(.
هر چند برخی از متفکران بر آن اند که ساخت شکنی به خودی خود رخ می دهد و لزوما نیاز به اقدامی در رفع تناقض ها به معنای روش مند آن نیســت و صرفا به شناسایی و آشکارسازی آن می پردازد )بیستا و میدما٣٨، ٢٠١١؛ کاهن ، ٢٠٠١؛ لوسی ، ٢٠٠٤( ولی نوع نگاه ساخت شکنانه به انتقادی اندیشی بیانگر آن اســت که یکی از تفاوت ها و برتری های رویکرد ساخت شــکنانه بر دیگر رویکردهای انتقادی در این مط لب نهفته است که ساخت شکنی تنها به کشف تضادها و روابط بالا و پایین اکتفا نمیکند، بلکه پس از کشف این گونه ارتباط های تقابلی در پی نفی آن هم بر می آید.
Derrida and the question of education: A new space for philosophy.
E. Kuhne (Eds), Derrida & Education (pp.
E. Kuhne (Eds), Derrida & Education (pp.
E. Kuhne (Eds), Derrida & Education (pp.
Deconstruction of Knowledge Nature in the Views of Derrida and Feyerabend: The Possibility and Necessity of Interdisciplinary Studies in Higher Education."