چکیده:
تناسب فضای کلاس درس با الگوی تدریس نقش مهمی در موفقیت معلم در انتقال محتواهای درسی دارد. خلاقیت ، اندیشیدن ، کاوشگری و توانایی برقراری روابط اجتماعی از مهم ترین مفاهیمی است که از طریق الگوی تدریس می توان به دانش آموز یاد داد. این مقاله پژوهشی کیفی در زمینۀ طراحی فضاهای آموزشی است که با رویکردی پدیدارشناسانه به بررسی ارتباط بین فضای کلاس درس و تأثیر آن بر امکان اجرای الگوهای تدریس مختلف می پردازد. بررسی های اولیۀ این تحقیق نشان می دهد که با توجه به استفاده از انواع الگوهای تدریس در مدارس ، طراحی کلاس های درس در اکثر نقاط کشور ما غیرمنعطف و ثابت بوده و پاسخگوی ماهیت متغیر الگوهای تدریس نیست . به عنوان راهکاری برای حل این معضل طراحی ، باید به پدیدارشناسی فضای کلاس درس از یک سو و پدیدارشناسی الگوهای تدریس از سوی دیگر پرداخت تا بتوان الزامات طراحی را مشخص کرد. نتیجۀ چنین تحلیلی این نکته خواهد بود که هر الگویی الزامات خاص خود را دارد، پس بهترین راهکار برای داشتن کلاسی منعطف که قابلیت اجرای چند الگو را داشته باشد طراحی فضاهای ترکیبی است .
خلاصه ماشینی:
"٢. آسیب شناسی کلاس های درسی مدارس کشور کلاس درس اصولا ابعاد مشخصی ندارد، بلکه تعداد دانش آموز و الگوی تدریس مهم ترین عوامل مؤثر در تعیین مساحت کلاس و شکل آن است ؛ متأسفانه سال هاست در کشور ما با تکیه بر نشریة شمارة ٢٣٢ سازمان برنامه ، کلاس های همسانی در تمام کشور ط راحی می شود که احتمالا با در نظ ر گرفتن حد متوسط ی برای تعداد دانش آموزان و فقط یک نوع الگوی تدریس )سخنرانی ( این تیپ کلاس ها شکل گرفته اند.
فضاهای یکپارچه ، اما ترکیبی ، امکانات بسیار ویژه ای را برای یادگیری فراهم می نمایند، که در زیر به تعدادی از این ویژگی ها اشاره شده است : - خرد نمودن یک فضای بزرگ غیرانسانی و نامناسب برای کودکان به فضاهایی کوچک تر با حفظ یکپارچگی کلی ؛ - امکان ایجاد گروه های کوچک یادگیری ؛ - کنترل پذیری فضا توسط معلم در عین گسترده بودن آن ؛ - انعط اف پذیری فضا و امکان تغییر در چینش مبلمان کلاس با توجه به الگوهای مختلف تدریس ؛ - امکان تفکیک کلاس به بخش آموزشی و بخشی با کف پوش فرش یا موکت برای استراحت بعد از کلاس )که حس تعلق بیشتری به کلاس در دانش آموزان ایجاد می نماید( راهکار دوم برای آزادی بیشــتر در اســتفاده از الگوهای متفاوت تدریس ، اتصال مستقیم کلاس ها بــه فضاهــای باز )حیاط ( و فضاهای نیمه باز )رواق ها و راهروهای متصل به حیاط یا ایوان ها( اســت ."