چکیده:
مقاله حاضر ضمن ارائه تعریفی از کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش به معرفی گزیدهای از مهمترین ویژگیهای این آثار میپردازد. صد ویژگی در ده مقوله در نظر گرفته شده که عبارتاند از: تخصصگرایی و هدفمندی موضوعی، توان نظری و دلالتهای کاربردی، توان استنادی و ماهیت میانرشتهای، جامعیت و روزآمدی، صلاحیت و کارنامه پدیدآورندگان، پاکیزگی نگارشی و ادبی، انسجام محتوایی و ساختاری، همخوانی با نظریههای یادگیری، ماهیت تعاملی و توان انگیزشی، ویژگیهای فیزیکی و ظاهری. به این ترتیب کتابی کارآمد و اثربخش است که بتواند پیام پدیدآور را تبیین کند و بیانگر هدف مؤلف باشد. همچنین با انعکاس بازتابی مثبت بر مخاطبان تحولی در آراء آنان ایجاد کند. بنابراین، کتابی که سهم قابل قبولی از این ویژگیها در آن یافت شود، به چنین اهدافی دست خواهد یافت. از سویی دیگر، ضمن برخورداری از نتایج کاربردی بر مبانی نظری مستحکمی استوار باشد. علاوه بر این جامع و روزآمد است و بازتابی از تحولات روز را به نمایش میگذارد. کتاب اثربخش به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار میسازد و انگیزه او را در پیگیری موضوع تقویت میکند. آنچه در این فرایند ارتباطی و انگیزشی نقشآفرین است، علاوه بر محتوای علمی، نثر و ساختار پاکیزهای است که در آن دیده میشود.
خلاصه ماشینی:
پیچیدگی این امرتـا حدی است که می توان خواندن رابه مثابۀرخدادی دانست کـه بایـدبـرای خواننـده اتفـاق افتدواینکه درمیان این همه آثارخواننـده کتـاب یـامقالـه ای رابرگزینـدوبـه مطالعـۀآن بپردازد،ازاین منظرقابل بحث است : «خواندن یک کتاب ،مقاله یاهراثـرنوشـتاری دیگـر درواقع رخدادی است که برای ذهن خواننده ودردرون بافتی مشخص رخ مـی دهـد.
تاچه میزان نویسنده درپوشش مطالب تخصصی درکتاب موفق بوده است ؟ ٦.
تاچه میزان نویسنده به تجربه های موفق خوددربه کاربـستن توصـیه هـااسـتناد کرده است ؟ ١٠.
دربیان توصیه های عملی تاچه میزان به جزئیات ومواردخاص توجه شده است ؟ ٣.
پیـام یزدانجـوـ مترجم کتاب «بینامتنیت »ـدرمقدمۀاین ترجمه باطرح چندپرسش بنیادین بـه مفهـوم ایـن نظریه اشاره می کند: «آیابدون یاری دیگراندیشه هامی توان اندیشید؟آیـابـدون اشـاره بـه دیگرنوشته هامی توان نوشت ؟وآیامتنی خودبسنده اسـت کـه فقـط یـک خـوانش یگانـه داشته باشد؟پذیرش پاسخ منفی به این پرسشهاخودبه معنی بـه رسـمیت شـناختن مفهـومی است که امروزه آن را «بینامتنیت »می خوانیم .
بنابراین ،هراثرتـازه درپیونـدبـاآثـارپیـشین و رشته های مختلف است که بایدبازتابی ازآن درمتن کتاب دیده شود.
مهم ترین معیارهادر این زمینه درجدول ٣مطرح شده است .
تاچه میزان نویسنده دراستفاده ازآثارمعتبرومرتبط پیشین موفق بوده است ؟ ٢.
تاچه میزان نویسنده ازمنابع علمی رشته های هم جواربهره برده است ؟ ١٠.
مهم ترین معیارهادر این زمینه درجدول ٤مطرح شده است .
تاچه میزان نویسنده درکاربرد «زبان معیار»درمتن کتاب موفق بوده است ؟ ٢.
تاچه اندازه مؤلف درپیشگیری ازابهام درمتن کتاب موفق بوده است ؟ ٦.
تاچه اندازه مؤلف درتدوین کتاب ازنظریه های یادگیری بهره برده است ؟ ٢.