چکیده:
آموزش زبان همیشه با سه مفهوم مطرح است: استاد، دانشجو و منبع درسی که هماهنگی بین آنها، هدف آموزش را محقق میسازد. محتوای منبع درسی باید با هدف سرفصلهای درسی هماهنگ باشد. اکنون، به نظر میرسد منابع موجود نتوانستهاند مهارتهای زبانی[1] لازم را در دانشجویان ایجاد کنند. در این مقاله وضعیت موجود منابع درسی رشته زبان فرانسه در ایران در مقطع کارشناسی ارزیابی و نیاز به منابع جدید سنجیده شد. 57 نفر از استادان زبان فرانسه، به عنوان جامعه آماری به پرسشها پاسخ داده و 35 کتاب گروه زبان فرانسه «سمت» را از بعد کاربردی بررسی کردند. پژوهش، کاربردی ـ توصیفی بود و با استفاده از شیوه میدانی و پرسشنامه به سه پرسش پاسخ داد و مشخص شد که منابع درسی متناسب با نیازهای دانشجویان کارشناسی نیست. همچنین تهیه منابع در زمینه ادبیات فرانسه در اولویت است. با استخراج آمار و جمعبندی نظرهای اساتید معلوم شد، استقبال ایشان از کتابهای گروه فرانسه «سمت» در حد انتظار نیست؛ ولی تجدید چاپ کتابها و استقبال دانشجویان نشان از توجه آنها به کتابها دارد. * مدیر گروه پژوهشی زبان و ادبیات فرانسه سازمان «سمت» و استادیار مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت» (bahrambeygi@samt.ac.ir) 1. Habiletés linguistiques تاریخ دریافت: 2/6/92 تاریخ پذیرش: 25/6/92
خلاصه ماشینی:
نیازسنجی منابع درسی دانشگاهی رشته زبان فرانسه (درمقطع کارشناسی )و ارزیابی محتوایی کتابهای گروه فرانسه «سمت » دکترمهری بهرام بیگی * چکیده آموزش زبان همیشه باسه مفهوم مطرح است :استاد،دانشجو ومنبـع درسـی کـه همـاهنگی بین آنها،هدف آموزش رامحقق می سازد.
سؤالهای تحقیق باتوجه به اهداف تعیین شده ،یعنی شناسایی منابع درسی موجوددر زمینه آموزش زبان فرانسه درایران ومنابع موردنیازدانشگاههابه کتابهای متناسـب بـانیـاز روزدانشجویان ،جهت ارتقای سطح آموزش زبان فرانسه وهمچنین بررسی میـزان اسـتفاده ازکتابهای «سمت »دردانشگاههاشکل گرفتند.
]شخصیتهایی که دراین شیوه هاوجوددارند،درمحیط فرانـسوی ایفـای نقـش مـی کننـد؛موضـوعات مـوردبحـث درباره مسائل اساسی غربیهاازجمله تفریحات وسرگرمی ،جوانان ،تعطیلات ،موقعیت زنان وغیره است واغلب متون ،خواه متون واقعی ١مثل خلاصه ای ازروزنامه ها،تبلیغات ، وغیره باشدیامتون غیرواقعی ،همگی بازتـاب فرهنـگ معاصـرفرانـسوی اسـت واصـولاًهـدف کلاس درس فرانسه نه تنهاکمک به کـسب مکانیـسم [یـادگیری ] زبـان بـه فراگیـران بلکـه شناساندن خصیصه های خاص تمدن فرانسوی نیزهست ».
(بهرام بیگی ، ٢٠٠٩) این موضوع فقرمنابع درسی موردنیازدانشجویان رانشان مـی دادونگارنـده رابـه بررسی عمیق تراین موضوع ترغیب کـردتـاتحقیقـی خـاص کتـاب درسـی دانـشگاهی در رشته های مربوط به زبان فرانسه ونیازسنجی آن انجام دهد؛بدین ترتیـب سـؤال اول تحقیـق شکل گرفت .
لازم به ذکراست که درخصوص نیازسنجی منابع درسی دانشگاهی زبان فرانسه در ایران تاکنون کاری اساسی انجام نشده است .
مهم ترین منابع درسی موردنیازدانشگاههاجهت آموزش مطلـوب زبـان فرانـسه در حوزه ادبیات فرانسه است .
اماویژگیهای متون ادبی درآموزش زبان فرانسه بـه عنـوان زبـان بیگانه ایجاب می کندبه این منابع بیشتردقت شود وبـادقـت درانتخـاب متـون ،تـداخلات فرهنگی ازنظردورنیفتند.