چکیده:
هدف از این پژوهش، ارایه الگویی برای تدوین برنامهدرسی مبتنی بر وب است. این تحقیق، به صورت توصیفیـ تحلیلی بوده و با عنایت به پرسشهای تحقیق از نوع کاربردی است. جامعه آماری، شامل 524 نفر از دبیران هنرستانهای فنیـ حرفهای و 58 نفر از کارشناسان علومتربیتی شهرستان لاهیجان در سال 1393 بود که از این تعداد 308 نفر از دبیران و 58 نفر از کارشناسان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته متشکل از 72 سوال برنامهدرسی مبتنی بر وب است. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه، از برآورد کفایت نمونهبرداری (KMO) و آزمون کرویت بارتلت که حکایت از وجود شرایط مناسب اجرای تحلیل عاملی دارند، استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. تحلیل عاملی بر پایه روش تحلیل مولفههای اصلی، انجام گرفت و نتایج نشان داد، برنامه درسی مبتنی بر وب، شش مولفه اساسی دارد و قابل مدلسازی است. این تعداد مولفهها روی هم 280/51 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین میکنند. در مرحله نهایی با استفاده از چرخش Olbimin ماتریس عاملی ساختار ساده عاملها بهدست آمد. عاملها تحت عناوین اهداف و نیازها، محتوا و منابع، شیوههای یاددهیـ یادگیری، اجرا و ارزشیابی نامگذاری شدند. در نهایت با توجه به این شش عامل موثر بر برنامهدرسی مبتنی بر وب، مدل مفهومی آن طراحی شد.
خلاصه ماشینی:
"جی (Ng, 2008) تحت عنوان «اصلاح و بهبود آموزش و پرورش در سنگاپور از کمیت به کیفیت»، بیان شده که از سال 2004 به بعد، واحد آموزش سنگاپور با شعار «آموختن کمتر، یادگیری بیشتر 4 » به فعالیت پرداخته است که اساس این شعار تأکید بر Web Based Training Net-Based Training Information and Communication Technology Teach Less, Learn More خودمحوری یادگیرنده دارد، ارزیابی سازنده و خودارزیابی و آموختن درباره یادگیری، مستلزم دسترسی داشتن به منابع عظیم اطلاعات از طریق اینترنت و وب است.
نتایج پژوهش کردنوقابی و پاشاشریفی (Kordnoghabi & Pashasharifi, 2005) با هدف طراحی الگوی مناسب برنامهدرسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان دوره متوسطه نشان داد که این الگو شامل اهداف، رئوس محتوا، نوع محتوا، روشهای آموزشی و روشهای ارزشیابی است که علاوه بر تمامی این موارد در برنامهدرسی مبتنی بر وب عنصر اجرا نیز وجود دارد.
متغیرهای مربوط به هر یک از عوامل و میزان بارهای عاملی بهدست آمده از ماتریس چرخشیافته بار عاملی مؤلفهها عامل 33/0 بررسی مطالب و منابع مشابه فرصتهای یادگیری 36/0 تهیه گزارش تحقیقی 38/0 کتابخانه دیجیتال 33/0 مطالعات تصویری 72/0 نظارت بر کیفیت راهبردها 37/0 ارایه بازخورد 36/0 تکالیف کلنگر و متناسب با زندگی 66/0 نظارت نمایندگان استانی و مسؤولان کیفیت اجرا 48/0 طرح ناظران 38/0 برنامههای آموزشی مصوب شورای عالی 44/0 نظارت بر اجرای آییننامهها، شیوهها 38/0 کنترل از طریق اینترنت بهوسیله محققان 34/0 ضرورت نقش مدرسان در اجرا 42/0 بازنگری و اصلاح بر اساس تحلیل 33/0 ارایه راهکارهای نظارتی طرحهای متنوع و اثربخش 29/0 نیازهای جامعه و بازارکار اهداف و نیازها 39/0 غنای علمی و فرهنگی 39/0 مأموریت و استراتژی مؤسسه 39/0 چشماندازها و مبانی ارزشی 29/0 توسعه عمرانی- اجتماعی- اقتصادی 42/0 پرورش افراد نخبه 29/0 نیازهای جامعه و بازارکار شکل 1."