چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانهای با افت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل به تعداد 7542 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 364 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محققساخته بازیهای رایانهای و وضعیت تحصیلی، مجموعا 25 سوالی به صورت بسته پاسخ در طیف پنج گزینهای لیکرت بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان و صاحبنظران رشته تکنولوژی آموزشی و روانشناسی مورد تایید واقع شده است و ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. دادهها در دو سطح توصیفی با استفاده از جداول و نمودارها، میانگین و انحراف معیار و سطح استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرونف و آزمونهای پارامتریک تی تک نمونه و ضریب همبستگی پیرسون مورد توصیف و تحلیل واقع شد. نتایج نشان داد که اکثریت دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل از بازیهای رایانهای استفاده میکنند. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که بین بازیهای رایانهای با افت تحصیلی و انگیزه تحصیلی رابطه قوی و با یادگیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل رابطه ضعیف وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بازیهای رایانهای به عنوان یک پدیده اجتماعی در کنار سایر رسانههای صوتی و تصویری در دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فنآوریهای ارتباطی، طی سالهای اخیر با کشش و جاذبهای حیرتانگیز، عمدهترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب میکند و نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده، حتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانواده اختصاص دهند نیز پوشش داده است و به نظر میرسد، بر افت تحصیلی آنان تأثیرگذار باشد.
انجمن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان (Student Association of IAU of Lahijan Branch, 2010) در مقاله خود با عنوان بازیهای «رایانهای و تأثیرات آنها در کودکان» که بر روی دانشآموزان دبستان پسرانه امام حسین (ع) انجام شد، به این نتیجه رسیدند که بازیهای رایانهای یکی از عوامل افت تحصیلی است.
بنابراین، میتوان گفت که بین این دو میانگین تفاوت معنیداری وجود دارد و با توجه به اینکه طیف نظرات به صورت معکوس نمرهگذاری شده است، بنابراین، میزان استفاده از بازیهای رایانهای در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل در سطح بالایی قرار دارد.
همچنین، نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین بازیهای رایانهای و افت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از بررسی سؤال اول پژوهش بیانگر آن است که اکثریت دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل از بازیهای رایانهای استفاده میکنند و بیشتر پاسخگویان برای پر کردن اوقات فراغت خود به این بازیها روی آوردهاند."