چکیده:
شهریار علاوه بر آشنایی با سینما و اصطلاحات عمومی آن، درک بسیار بالایی از هنر هفتم داشتهاست که با بررسی مفاهیم اصطلاحات تخصّصی سینمایی در اشعارش این مسئله به خوبی مشخّص میشود. یکی از کلیدی ترین موضوعات، در بحث کارگردانی فیلم، تدوین (مونتاژ) موزون نماها، صحنهها، شخصیّتها و.. میباشد که نهایتا منجّر به تولید فیلم میشود. شهریار با نبوغ ذاتی خود، در شعر «سرنوشت عشق»، توانسته است با استفاده بجا و درست از مفاهیم سینمایی؛ نظیر: انتقال بصری، برش، برش پرشی، برش موازی، پرش، پسنگاه، پیشنگاه، جلوههای صوتی، چرخشهای افقی و عمودی دوربین، حرکت، شات (قطع)های مناسب، کنتراست(تضاد) نور، میان برش، نماهای باز، بسته، درشت، دور، عمومی، نزدیک و ... تدوین روایتی هوشمندانهای از این شعر به دست دهد و سکانس(مجموعهای از صحنهها) بینقص و کامل سینمایی را پیش چشم مخاطبانش بگستراند. در این نوشته، شعر «سرنوشت عشق» شهریار با استفاده از روش تدوین روایتی، از منظر سینمایی، تحلیل شدهاست. نتیجه بررسی سینمایی شعر «سرنوشت عشق»، نشان میدهد؛ شهریار، درک عمیقی از بحث تدوین سینمایی داشته و شعر وی، از قابلیّتهای سینمایی بالایی، برخوردار است
خلاصه ماشینی:
تدوین روایتی تصاویردر شعر«سرنوشت عشق» شهریار رامین صادقی نژاد( چکیده شهریار علاوه بر آشنایی با سینما و اصطلاحات عمومی آن، درک بسیار بالایی از هنر هفتم داشتهاست که با بررسی مفاهیم اصطلاحات تخصصی سینمایی در اشعارش این مسئله به خوبی مشخص میشود.
جدای از این آثار، کتب و مقالات ارزندۀ دیگری نیز، نوشته شده که به صورت گذرا بدانها اشاره میشود: فردوسی و شاهنامه در آثار سینماگران (محسن بیگ آقا:1385)، قابلیتهای نمایشی شاهنامه(محمدحنیف:1384)، تاریخ سینمای ایران(جمال امید:1377)، ادبیات از چشم سینما(ایرج کریمی:1381)، اقتباس ادبی در سینمای ایران(شهنازمرادی:1368)، سینما و ادبیات (احمد امینی:1368)، ادبیات فیلم(ویلیام جینکس :1364)، استفادۀ بیانگرانه از میزانسن و تدوین(رابرت کالگر:1380)، رابطۀ سینما و شعر در خوانشی از مجموعه شعر(علیرضا بهنام:1384)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی(سوزان هیوارد:1381)، اقتباس برای فیلمنامه(محمد خیری:1368)، تئوریهای اساسی فیلم (اندرو دادلی:1365)، زمان و مکان در سینما(بورچ نوئل:1365)، هنر سینما(دیوید بوردل و کریستین تامسون:1377)، ساختار روایی در ادبیات داستانی و فیلم(ابولفضل حری:1384)، تصاویر دنیای خیالی: مقالههایی دربارۀ سینما(بابک احمدی:1385)، نشانه شناسی سینما(کریستین متز:1377)، فرهنگ واژگان سینمایی(علیرضا احمدزاده:1388)، مشت در نمای درشت: معانی و بیان در ادبیات و سینما(حسن حسینی:1383)،ارزشهای دراماتیک ادبیات کهن برای فیلمنامه(نصرت الله حدادی:1388).
چون شکرین شاخ نباتهمره شمع به حال سکراتمادر دهر بزاید؟ هیهات!کفنش آه سزد گورش دلبسته شد نرگس شهلایی مستناز شمعی که خود افروخته بودتو هم ای قصر فرود آ که دگر که نگاهش به جهان میارزیدباز بالای سرش میلرزیددر تو کس عشق نخواهد ورزیدجای او را نتوان داد به کس (شهریار،ج1، 1366 :513-512) بررسی سینمایی شعر«سرنوشت عشق» شهریار با توجه به مکان1(Field) و فضای2(Atmosphere)وقوع حادثه، در این داستان، که قصر مخروبهایاست، داستان فیلم(شعر)، میتواند از نوع فیلمهای گوتیک3(Gothic Film) قلمداد شود.