چکیده:
در مقاله حاضر بهداشت روانی فرزندان شهدا بعنوان یک واقعیت اجتماعی مطرح شده و
عواملی که میتوانند سازگاری آنان را تحت تأثیر قراردهند مورد توجه قرار گرفتهاند.
تأکید اساسی روی بررسی علمی این مسئله در شرایط کنونی کشور، با هدف پیشگیری از
مشکلات آینده، با بهرهگیری از تجارب علمی کشورهای پیشرفته بوده است.
عوامل مؤثر در بهداشت روانی فرزندان شهدا به عوامل مربوط به کودک، مادر، روابط
پیشین کودک با والدین و سایر عوامل تقسیم شدهاند و نقش هر عامل در بهداشت روانی
فرزندان شهدا بررسی شده است. در پایان، بهداشت روانی همسران شهدا، نقش اساسی محیط
آموزشی، لزوم تأمین حداقل نیازهای مادی و معنوی خانوادههای شهدا، بعنوان عوامل مهم
در زمینه بهداشت روانی فرزندان شهدا مطرح شده و پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده در مقاله حاضر بهداشت روانی فرزندان شهدا بعنوان یک واقعیت اجتماعی مطرح شده و عواملی که میتوانند سازگاری آنان را تحت تأثیر قراردهند مورد توجه قرار گرفتهاند.
اکنون با اتمام جنگ تحمیلی، این سؤال مطرح میباشد که آیا فرزندان شهدای ما در معرض خطر مشکلات روانی قرار دارند؟ و چنانچه چنین احتمالی وجود دارد چه عواملی میتوانند در پیشگیری از این گونه مشکلات نقش اساسی داشته باشند؟ هدف از نوشتن مقاله حاضر بررسی اجمالی سئوال اخیر بوده است.
آنچه حائز اهمیت است این است که هرچه کلیت نظام خانوادگی دچار بحران و تغییرات کمتری شود، سلامت روانی کودک در معرض خطر کمتری خواهد بود، چرا که کودک برای رشد طبیعی خود نیاز به محیطی امن، آرام با ثبات و قابل پیشبینی دارد، محیطی که در آن رفتار مطلوب او برایش نتایج مطلوب داشته باشد و رفتار نامطلوبش دست کم با نتایج مطلوبی مواجهه نشود.
باید دید در مدرسه با مسئله شهادت چگونه برخورد میشود و در این زمینه چه تعبیر و تفسیرهائی به کودک ارائه میگردد؟ نکته اساسی دیگر این است که چقدر به کودک امکان ابراز افکار و احساساتش داده میشود و آیا فرصتهائی برای رویاروئی با افکار و عواطف وجود دارند؟ آیا فرصتهائی وجود دارند که کودکان بتوانند در تجارب، احساسات و افکار خود با هم سهیم شوند؟ پیشرفت مطلوب تحصیلی، ما را نسبت به آینده کودک امیدوارتر میکند در حالی که افت تحصیلی و مشکلات رفتاری در مدرسه بعنوان زنگ خطرهائی هستند که باید اولیاء را متوجه اهمیت مسئله نموده و در صورت لزوم موضوع را با متخصص مربوط در میان بگذارند."