چکیده:
هدف این پژوهش پیشبینی ابعاد توانمندسازی روانشناختی (شایستگی، موثر بودن یا اثربخشی، خودمختاری، معنیداری و اعتماد) با استفاده از مولفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، انعطافپذیری و خوشبینی) در میان معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 93ـ1392 مشغول به تدریس بودند. از میان جامعه آماری 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1995) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) بودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفههای سرمایه روانشناختی؛ امیدواری، انعطافپذیری و خوشبینی بهصورت معناداری قادر به پیشبینی بعد شایستگی معلمان است (05/0>P). به علاوه، متغیر امیدواری بهصورت معناداری قادر به پیشبینی موثر بودن معلمان بود (05/0>P). متغیر خودکارآمدی نیز بهصورت معناداری قادر به پیشبینی خودمختاری معلمان بود (05/0>P). همچنین، متغیر امیدواری بهصورت معناداری قادر به پیشبینی معنیداری معلمان بود
خلاصه ماشینی:
ابعاد توانمندسازی روانشناختی، مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی، معلمان مدارس ابتدایی Prediction of Psychological Empowerment Dimensions by Using the Components of Psychological Capital among Primary School Teachers in the City of Isfahan Mahboobe Rezaei Joundani.
Academic member, University of Isfahan Abstract The purpose of the current study was to predict psychological empowerment dimensions (competence, effectiveness, autonomy, meaningfulness and confidence) by using the components of psychological capital (self-efficacy, hope, resilience and optimism) among elementary school teachers in the city of Isfahan.
یزدانی، قلعهنوعی، قیصری و حسنی (1392) در پژوهش خود نشان دادند که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس رابطۀ معناداری وجود دارد.
هر چند پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) استاندارد بود، با وجود این بهمنظور بومیسازی و کاربرد آن در ارتباط با معلمان و اطمینان از روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ترجمه شد و در اختیار هفت متخصص مدیریت دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان قرار گرفت، پس از اعمال نظر متخصصان و انجام اصلاحات لازم، مورد تأیید آنان قرار گرفت و روایی محتوایی آن تأیید شد و پرسشنامۀ نهایی تدوین شد.
یافتههای مربوط به رابطۀ بین مؤثر بودن و مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی نشان داد که از میان چهار متغیر پیشبین وارد شده در معادلۀ رگرسیون، فقط متغیر امیدواری دارای توان پیشبینی معناداری برای مؤثر بودن معلمان است، همانگونه که لوتانز و همکاران (2007) طی مطالعات خود به این نتیجه دست یافتند که کارکنانی که امیدوارند احتمالا باانگیزهترند و اطمینان بیشتری برای عهدهدار شدن یک وظیفه دارند و احتمالا راههای جایگزینی در هنگام برخورد با موانع در نظر دارند و در نتیجه عملکرد بالاتری خواهند داشت.