چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی آنان انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری 4020 دانشجوی دانشگاه بیرجند بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای 351 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای سلامت روان (گلدبرگ، 1972) و انگیزش پیشرفت تحصیلی (حسینی و همکاران، 1387) و معدل نمرات تحصیلی برای گردآوری دادهها استفاده شد. تحلیل همبستگی نشان داد که سلامت روان با انگیزش پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی و همچنین افسردگی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری داشتهاند (01/0P<). مدلیابی معادلات ساختاری سلامت روان، انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان براساس شاخصهای برازش الگو تأیید شد و همچنین رفتارها نشانداد که سلامت روان بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار بوده است (62/0=γ). انگیزش پیشرفت تحصیلی نیز بر عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است (44/0= β). در نهایت، سلامت روان با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر داشته است (51/0=γ).
خلاصه ماشینی:
انگیزه پیشرفت تحصیلی، سلامت روان، عملکرد تحصیلی، دانشجویان دانشگاه The Role of Mental Health on Academic Performance of University Students; with the Meditation of Academic Achievement Motivation Seyed-Mohammad Mirkamali.
در این پژوهش از میان عوامل متعدد، بر سلامت روان و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی تأکید شده است، براساس آنچه عنوان شد سلامت روان مفهومی مهم و تأثیرگذار در عملکرد افراد است که خود نیز مسألهای قابل توجه در میان دانشجویان است.
بر این اساس پرداختن به سلامت روان دانشجویان و تأثیراتی که بر انگیزۀ پیشرفت و عملکرد تحصیلی آنان خواهد داشت، شایستۀ توجه و بررسی است که این پژوهش به این مهم پرداخته است.
بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سلامت روان دانشجویان بر عملکرد تحصیلی و با میانجیگری انگیزۀ پیشرفت آنان انجام شده است.
نتایج بهدست آمده (جدول 1)، نشان داد که میان سلامت روان و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکدههای ادبیات و علوم دانشگاه بیرجند، همبستگی مثبت (01/0sig=، 55/0r=)، وجود دارد.
براساس نتایج مدلیابی معادلات ساختاری، سلامت روان دانشجویان بر انگیزۀ پیشرفت تحصیلی (62/0=γ) تأثیرگذار بوده است که این یافتهها، فرضیۀ دو را تأیید میکند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش، تبیین نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان و با میانجیگری انگیزۀ پیشرفت تحصیلی بوده است.
امروزه دانشجویان با مسائل و نیازهای متعددی روبهرو هستند که این خود نیز بار زیادی بر سلامت روان و انگیزۀ آنان به پیشرفت و موفقیت و در نتیجه عملکرد تحصیلی آنان وارد میکند.
نتایج بهدست آمده از بررسی روابط بین متغیرها نشان داد، میان سلامت روان و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشجویان همبستگی مثبت (55/0r=) و معنیداری سطح آلفای 01/0 وجود دارد.