چکیده:
روایات معصومان ( ) در فرآیند درک درست آیات قرآن و راهیابی به مدلول کلام الهی نقش مهمی دارد. اما ایـن منبع دینی در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود با آسیب های گوناگونی روبرو شده که بـر اصـالت آن تـاثیر گذاشـته است و علیرغم تلاش های فراوانی که از عالمان فریقین برای پالایش حدیث به عمل آمده ، هنوز هم در منابع روایی وتفسیری، روایات صحیح و سقیم با هم آمیخته است .اینجاست که شناخت آسیب های حدیث ـ هم به لحاظ سـندی و هم به لحاظ متنیـ ضرورت پیدا میکند . دو رویکرد اساسی نقد سندی و نقـد متنـی در بررسـی اعتبـار و حجیـت احادیث وجود دارد. نکته دیگر آنکه شناخت سنت معتبر و اصیل از روایات نامعتبر باید در پرتو ضوابط و معیارهـای علمی صورت گیرد. در میان دانشمندان ، ملاکهای متعـددی بـرای شناسـایی احادیـث سـاختگی، از لحـاظ محتـوا، مطرح بوده است که عمده ترین آن ها، مخالفـت حـدیث بـا قـرآن و سـنت قطعـی، عـدم موافقـت بـا اجمـاع امامیـه ، ناسازگاری با ادله عقلی، مسلمات علمی وحقایق تاریخی است . تفسیر نورالثقلین عروسی حویزی، از جمله تفاسیر ماثوری است که به دلیل غلبه روح اخباریگری در آن ،از پدیـده احادیث ضعیف و در مواردی اندک جعلی مصون نمانده است و اکثرا مولف آن ، ضمن نقل روایات ضعیف ، بـدون هیچ گونه اظهار نظری، از کنار آن ها گذشته است . لذا انتخاب این تفسیر و به کـارگیری معیـارهـای نقـد حـدیث در سنجش روایات آن میتواند میزان اعتبار یا عدم اعتبار روایات این کتاب را بهتر بنمایاند.
خلاصه ماشینی:
"٢٥، ح ٨٣) ٣-٢-١-٤- نقد و بررسی روایات پرسش مهم در مورد این آیات این است که ایا «روز» در قرآن - به خصـوص در ایـن آیـات - همـان مقـدار معـین از زمان ، یعنی فاصله زمانی بین طلوع تا غروب خورشید، یا به معنای روزهای معهود ذهن ما از یکشنبه تا جمعه است ، یا چیزی فراتر است ؟ بر اساس روایات تفسیر نورالثقلین در تبیین آیات مذکور مراد از «سته ایام » همان شش روز هفته است ؛ در حـالی کـه در میان نظریات و تفاسیری که پیرامون «سته ایام » از طرف دانشمندان و مفسران ارائه شده نظریه «یوم » به معنـای روز را به دلیل این که معلول چرخش زمین به دور محور خود است و قبل از پیدایش زمین و خورشید و آسـمان ، تصـور روز ممکن نمی بود و شنبه و یکشنبه ای در میان نبود، بعید دانسته و آن را به معنای شش مرحله و دوران دانسته انـد و معنای دوم را با یافته ها و اکتشافات علمی، که مدت زمان به طول انجامیدن خلقت آسمان و زمـین را بسـیار بـیش از یک هفته میدانند و قایلند برای خلقت آسمان و زمین میلیون ها سال ، زمان لازم بوده ، هماهنـگ تـر اسـت ."