چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه فنآوری اطلاعات و توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری بوده است. روش انجام پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، 220 نفر از مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری در سال تحصیلی 93-1392، در نظر گرفته شده است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 136 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 15 سوالی محققساخته فنآوری اطلاعات با پایایی 91/0 و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر که پایایی آن در ابعاد شایستگی 88/0، موثر بودن 89/0، معنیدار بودن 86/0، خودساماندهی 88/0 و اعتماد 84/0 بهدست آمد، بود. توصیف و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی انجام شد. نتایج نشان داد که بین فنآوری اطلاعات با توانمندسازی روانشناختی، احساس معنیدار بودن، احساس موثر بودن، احساس ساماندهی و احساس اعتماد مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری رابطه معنیداری وجود دارد. اما، بین فنآوری اطلاعات با احساس شایستگی مدیران رابطه معنیداری به دست نیامد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که بین فنآوری اطلاعات با توانمندسازی روانشناختی، احساس معنیدار بودن، احساس مؤثر بودن، احساس ساماندهی و احساس اعتماد مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری رابطه معنیداری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین فنآوری اطلاعات با احساس معنیدار بودن (ارزشمندی) مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری رابطه معنیداری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین فنآوری اطلاعات با احساس مؤثر بودن (اثرگذاری) مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری رابطه معنیداری وجود دارد.
نتایج اصلی رگرسیون و سطح معنیداری آزمون شاخص مجموع مربعات درجه آزادی F ضرایب معیار نشده ضرایب معیارشده t سطح معناداری B خطای معیار بتا توانمندسازی مدیران 192/0 1 52/1 42/0 048/0 108/0 125/2 001/0 احساس شایستگی 184/0 1 61/1 058/0 046/0 109/0 26/1 207/0 معنیدار بودن 003/2 1 90/19 19/0 043/0 36/0 46/4 000/0 مؤثر بودن 003/2 1 90/19 19/0 043/0 36/0 46/4 000/0 ساماندهی 94/2 1 51/31 60/2 18/0 36/0 73/13 000/0 اعتماد 69/6 1 08/102 35/0 035/0 65/0 10/10 000/0 با توجه به یافتههای جدول 3 مشخص میشود که در فرضیه اصلی، با توجه به سطح معنیداری (001/0) و در سطح اطمینان 95% با میزان F (52/1) بین فنآوری اطلاعات با توانمندسازی مدیران رابطه معنیداری وجود دارد.
بین فنآوری اطلاعات با احساس معنیدار بودن کارکنان رابطه معنیداری وجود داشت که نتایج حاصل از این فرضیه با نتایج تحقیق (Nasiri, Hosseinzade & Nabati Mohtaj, 2011) همخوانی دارد.
دیگر یافته پژوهش نشان داد که بین فنآوری اطلاعات با احساس مؤثر بودن کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد که نتایج حاصل از این فرضیه با نتایج تحقیق(Kamalian, Salarzehi & Olyaei, 2013) همخوانی دارد."