چکیده:
هدف از انجام این پژوهش ، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد بود. روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل و پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه را دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد تشکیل دادند، که ٩٠ نفر از این دانش آموزان ، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در سه گروه آزمایش ، کنترل و پلاسیبو تقسیم شدند. گروه آزمایش در ٩ جلسه حداکثر ٧٥ دقیقه ای تحت آموزش مهارت های مقابله با استرس قرار گرفت . پس از اعمال مداخله آزمایشی، از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت سنجش متغیرهای اصلی مدل از پرسشنامه ٢٨ سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که نمره سلامت روان (٠.٠٥ >P, ٤.٧٣٨ =F) و عزت نفس (٠.٠٥ >P, ٦.٣٥١ =F) بهبود پیدا کرد. با توجه به یافته های پژوهش میتوان گفت که آموزش مهارت مقابله با استرس موجب افزایش سلامت روان و عزت نفس میشود.
خلاصه ماشینی:
"٧. ٢٩ چکیده : هدف از انجام این پژوهش ، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد بود.
نتایج برخی تحقیقات نشان دادند که آموزش مهارت های مقابله با استرس ، باعث افزایش سلامت روان و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش شد ( & Keogh, Flaxman ,.
همچنین پژوهشی در مورد بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس برای مادران دارای فرزندان بیش فعال تهران نشان داد که کاهش معناداری در نمرات افسردگی و اضطراب مادران پدید آمد و بهبود قابل توجهی در سلامت روان مادران نمایان شد ( & Shokoohi, Mohammadali ٢٠١٠ ,Khooshabi).
شیوه ی اجرای پژوهش پس از انتخاب نمونه بر روی سه گروه آزمایش ، پلاسیبو و کنترل ، پرسشنامه های استرس ادراک شده کوهن ، سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپراسمیت به عنوان پیش آزمون اجرا شد.
بنابراین همانطور که بیان گردید، هدف اصلی این پژوهش ، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت استرس بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد بوده است .
در نتیجه ، در تبیین یافته های فوق میتوان گفت ، از آنجایی که اضطراب و استرس در طول زمان منجر به مشکلات روحی و روانی میگردند به نظر میرسد، کنترل اضطراب و استرس میتواند در طول زمان منجر به کاهش این مشکلات گردند و با آموزش مهارت های مقابله با استرس ، دانش آموزان از عناصر شناختی، عاطفی و هم چنین از تواناییهای خود در رابطه با دیگران آگاه شده و با داشتن تعادل روانی و عزت نفس بهتر میتوانند بر استرس های زندگی فایق آیند."