خلاصه ماشینی:
"«لوسین گلدمن» که پوینده او را بزرگترین جامعهشناس ادبیات قرن بیستم معرفی میکند، این حکم را که «در آفرینش هنری، فرد به تنهایی مورد نظر نیست بلکه اثر، بیان نوعی آگاهی جمعی است» نقطهی تمایز جامعهشناسی ادبیات از دیگر شکلهای نقد ادبی مینامد و پژوهش در جامعهشناسی ادبیات را در سه نوع دستهبندی میکند: اول مجموعهای از بررسیهای جامعهشناختی در بارهی چاپ، پخش و بهویژه پذیرش آثار ادبی که آن را شاخهای از جامعهشناسی پوزیتیویستی میداند.
زیما در این کتاب به تفاوت اساسی روششناختی میان روشهای تجربی و روشهای دیالکتیکی در جامعهشناسی ادبیات میپردازد و آرای آدورنو به عنوان نمایندهی فلسفهی دیالکتکی در مقابل «سیلبرمان» و به طور غیرمستقیم ماکس وبر که از عینیت علمی طرفداری میکنند و نمایندگان جریان تجربی هستند را نیز شرح میدهد.
واحد درسی «اجتماعیات در ادبیات» فقط بخشی از جامعهشناسی ادبیات را در بر میگرفت و در واقع یکی از شاخههای جامعهشناسی تجربی یا محتوایی ادبیات محسوب میشود که مسائل اجتماعی را در آثار ادبی مورد جستوجو و بررسی قرار میدهد."