چکیده:
با توجه به تحولات فضای کسب و کار کنونی، دانش نقش بی بدیلی در تعیین شکوفایی و بالندگی اقتصاد ی،اجتماعی و فرهنگی جوامع دارد . بر همین اساس مدیریت دانش در تلاش است تا با تولید؛ تسهیم و نگهداری دانشاز مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد . بر همین اساس در اقصی نقاط جهان سازمانهاجهت بقا و سودآوری در فضای کسب و کار اقتصاد دانش محور به شکلهای گوناگون از تکنیکها و روشهایمدیریت دانش بهره میگیرند .{ 1} با توجه به آنچه در باب اهمیت مدیریت دانش گفته شد در این مقاله تلاش شدهاست که به بررسی زمینه و وضعیت مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی پرداخته شود . بدین منظور ابتدا به بررسیو مطالعه مدلهای موجود و پرکابرد مدیریت دانش پرداخته شده و سپس شرکت تالیا به عنوان مطالعه موردی معرفیشده است . جهت بررسی وضعیت موجود مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه با استفاده از مدل نوناکاتاکوچی بهطراحی پرسشنامه ای جهت گرد آوری داد ه های مورد نیاز پرداخته شده است . پس از گرد آوری داده ها و پردازشآنها، امتیاز مدیریت دانش سازمان محاسبه شده است. سپس نمرات سازمان در هر هشت بخش مدل نوناکاتاکوچیبدست آمده است . و در نهایت وضعیت کلی مدیریت دانش و نقاط قوت و ضعف سازمان بر اساس این تحلیلهامشخص شده است.
خلاصه ماشینی:
به منظور تهیه سوالات پرسشنامه با توجه به مطالعات انجام شده و بررسی مفاهیم اصلی در ساختار مدیریت دانش و مطالعه الگوهای پیشنهادی، عوامل و شاخصهای تاثیرگذار در هر یک از هشت سطح مدل نوناکا و تاکوچی مشخص گردید و سپس بر اساس این معیارها پرسشهایی در هشت سطح به منظور تبیین وضعیت سازمان در هر یک از این سطوح طراحی شد.
{8} برای تعیین ارزش و وزن متغیرهای مورد استفاده در این مطالعه از فرایند زیر استفاده گردید: Xij : ارزش سوال iام از نظر فرد jام Wij : وزن سوال iام از نظر فرد jام m : تعداد سوالات n : تعداد افراد نمونه در این روش برای تمام سوالات مقادیر زیر محاسبه میشود : سپس امتیاز نرمال شده سازمان محاسبه میشود : <رجوع شود به تصویر صفحه> برای هر هشت سطح مدل نوناکاتاکوچی امتیاز نرمال محاسبه میشود : نتیجه عددی است بین 1 تا 5 که موقعیت سطح دانش را به این ترتیب مشخص میکند: 1تا2: آشفتگی دانش 2تا3: آگاهی نسبت به دانش 3تا4: تمرکز بر دانش 4تا5: مدیریت دانش پس از محاسبه امتیاز کل شرکت و هر سطح از تقسیمات مدل نوناکاتاکوچی برای دستیابی و تعیین سطح دانش شرکت مورد نظر متناسب با هر کدام از قسمتهای مدل، وزن و ارزش سوالات 9 پرسشنامه را در نمودار پراکنش مشخص مینماییم.
25 را کسب کرده است که موید این مطلب میباشد که وضعیت سازمان از لحاظ تبدیل دانش آشکار فردی به دانش سازمانی نه تنها امتیازی کمتر از متوسط را کسب کرده است بلکه در میان سطح تبدیلات دانشی مدل نوناکا کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> ( وضعیت سطح تبدیل دانش نهادینه سازمانی به دانش پنهان فردی در این قسمت سازمان امتیاز 2.