چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر موقعیت استراتژیک بر عملکرد شرکت، در شرکت های پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران پرداخته است. با توجه به نوع فعالیت شرکت، وضعیت رقبا و نیاز و سلیقه های مشتریان، شرکتها نیازمند اتخاذ استراتژی خاصی می باشند تا بتوانند به طور کارآمد با رقبا به رقابت بپردازند، که موجب بهبودعملکرد مالی در سال های آتی می شود . پژوهش حاضر با انتخاب 38 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1381 تا 1387 ، انجام شده است . روش تحقیق در این پژوهشهمبستگی است . برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره و تجزیه و تحلیل ANOVA استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اگرچه بکارگیری استراتژی تمایز و رهبری هزینه ها منجر به ایجاد عملکرد موفقمالی می گردد، اما تنها با بکارگیری استراتژی تمایز می توان این عملکرد موفق مالی را در سال های آتی حفظنمود.
خلاصه ماشینی:
مدل اول: اثر استراتژی تمایز بر عملکرد شرکت نتایج حاصل از انجام آزمون های آماری در جداول زیر ارائه گردیده است: با استفاده ازآزمونstepwise می توان مدل رگرسیونی بهینه و متغیرهای مستقلی، که می توان وارد مدل رگرسیون کرد، را تعیین نمود.
مدل دوم: اثر استراتژی تمایز بر دوام پذیری عملکرد شرکت سطح معناداری نشان می دهد متغیرهای مستقل دارای ضریب معناداری بوده است.
)مدل بهینه به صورت زیر می باشد: مدل دوم برای شرکت های گروه استراتژی تمایز در سال 86 با استفاده از آزمون stepwise مشخص شد که فقط دو متغیر و شرایط ورود را پیدا کرده اند، پس رگرسیون دارای دو متغیر مستقل می باشد.
) مدل بهینه به صورت زیر است: مدل دوم: اثر استراتژی رهبری هزینه ها بر دوام پذیری عملکرد شرکت روند رگرسیون نشان می دهد که فقط دو متغیر و ROA84 شرایط ورود را پیدا کرده اند، پس رگرسیون مورد نظر دارای دو متغیر مستقل می باشد.
)مدل بهینه به صورت زیر خواهد بود: مدل دوم برای شرکت های گروه استراتژی رهبری هزینه ها در سال 86: با استفاده از آزمون stepwise مشخص شد، که فقط دو متغیر و شرایط ورود را پیدا کرده اند.
)مدل بهینه به صورت زیر خواهد بود: مدل دوم برای شرکت های گروه استراتژی رهبری هزینه در سال 87: با استفاده از آزمون stepwise مشخص شد که فقط دو متغیر و شرایط ورود را پیدا کرده اند.
Linking quality strategy with management control systems: empirical evidence from Japanese industry .
s. Arindam, (2006), Strategic positioning and firm performance, university of Texas at Dallas یادداشتها - Tripathy, B.