چکیده:
هدف از این مقاله، یافتن برنامهریزی بهینه حرکت قطارها در مسیرهای تک ریلی به منظور کمینه کردن تاخیرات و هزینههای مرتبط با آن است. در این پژوهش دو مسیر تک خطه متقاطع در نظر گرفته شده است که هر مسیر شامل تعداد مشخصی ایستگاه و بلوک است. همچنین قطارها در صورت رسیدن به برخی ایستگاهها در بازه زمانی مشخصی توقف میکنند. این مساله جزء مسائل برنامهریزی عددصحیح مختلط است که حل آن به دلیل تعداد زیاد متغییرها و محدودیتهای در نظر گرفته شده، با استفاده از روشهای حل دقیق، بسیار زمان بربوده و از دسته مسائل NP-Hard محسوب میشود. به منظور نشان دادن کارایی مدل، مدل در سایز کوچک با استفاده از روش دقیق شاخه و کران توسط نرم افزار LINGO و الگوریتم شبیه سازی تبرید حل گردیده و نتایج مقایسه شده اند که نشان دهنده کارایی مطلوب مدل و روش حل فراابتکاری ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
"جوانشیر و مصدقی (١٣٨٩) مدلی را با استفاده از یک راه حل بهینـه بـرای زمـان بنـدی حرکت قطار مطرح کردند و در این تحقیق کاهش زمان سفر به عنوان شاخص اصلی در نظـر گرفته شده است .
جمیلـی و همکاران (٢٠١٢)، مدلی را به منظور برنامه ریزی دورهای حرکت قطارها در مسـیرهای تـک ریله ارائه دادند که مدل مورد نظر با استفاده از یک الگوریتم هیبریدی در سـایز بـزرگ حـل گردیده است .
به منظور حل مدل با استفاده از الگوریتم شبیه سازی تبرید، برای تولید جـواب اولیـه فقـط باید مساله از فضای شدنی خارج نشود یعنی با رعایت کلیه محـدودیت هـا و بـدون توجـه بـه اولویت حرکت قطار ها و بهینه سازی زمان و هزینه فقط یک جواب اولیـه در فضـای شـدنی ایجاد میشود.
در مدل ارائـه شده در این مقاله سعی بر آن بوده که تمامی محدودیت هایی که در سیستم های حمـل و نقـل وجود دارد از جمله وجود یک قطار در هر بلاک و در هر زمان، توالی قطـار هـا، جلـوگیری از تلاقی قطارهای هم جهت ، مخالف جهت و متقاطع در یک بلاک کـه از محـدودیت هـای اصلی مساله میباشند مد نظر قرار گرفته و همچنین محدودیت هایی نظیـر حـداقل و حـداکثر زمان سیر بلاک با توجه به سرعت مجاز قطار و همچنین محدودیت توقف های اضـطراری از جمله محدودیت های فرعی مورد استفاده بـرای عملکـرد بهتـر مـدل و مطابقـت آن بـا دنیـای واقعی در نظر گرفته شده است ."