چکیده:
در اسلام، ذبح و شکار برخی حیوانات و با شرایطی خاص جایز است؛ اما اینکه ذبح و شکار حیوان بهظاهر حقوق حیوانات را ازبین میبرد، باعث شده است برخی اسلام را ناقض حقوق حیوانات بدانند؛ در حالیکه اسلام نه تنها ناقض حقوق حیوانات نیست، بلکه توصیهها و دستورهایی که فقه شیعه در این زمینه دارد، حقوق حیوانات را بیش از بیش اثبات میکند.در این مقاله با توجه به ادلة قطعی و آیات و روایاتی که خواهد آمد، جواز ذبح و شکار اثبات میشود؛ و در کنار آن، روش و چگونگی ذبح و صید حیوان بهگونهای که موید حقوق حیوانات است، بیان خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"(طباطبایی، 1386، ج 7، ص103) در روایات اسلامی نیز احادیث متعددی در زمینة رستاخیز حیوانات دیده میشود: از جمله در تفسیر المنار روایتی از طریق اهل سنت نقل شده است که پیامبر9 در تفسیر آیة مورد بحث فرمودند: «ان الله یحشر هذه الامم یوم القیامة ویقتص من بعضها لبعض، حتی یقتص للجماء من القرناء»؛ (رشید رضا، 1366ق، ذیل آیة 38 انعام) خداوند تمام این جنبندگان را در روز قیامت برمیانگیزاند و قصاص بعضی را از بعضی میگیرد.
اینکه آیا چنین حقی برای حیوان ثابت است؟ و در صورت ثبوت، آیا ذبح و شکار حیوان، از موارد جواز اسقاط این حق است یا خیر؟ حق حیات حق حیات، به دلایل مختلف از کتاب و سنت و عقل برای انسان ثابت شده است؛ اما حق حیات بهمعنای حق ادامة زندگی و بهره بردن از نعمات خداوندی و بهفعلیت رسیدن استعدادها و رسیدن به کمال و غایت زندگی، برای همة موجودات زنده، بهویژه حیوانات، قابل اثبات است؛ چراکه افزون بر ادلهای که خواهد آمد، حیوانات نیز استعداد رشد و حرکت بهسوی غایت خلقت را دارند.
همچنین در حدیث دیگری از رسول اکرم9 نقل شده است: انه9 أمر أن تحد الشفار وأن تواری عن البهائم وقال: إذا ذبح أحدکم فلیجهز»؛ (بیهقی، 1414ق، ج9، ص280) رسول اکرم9 دستور فرمود که برای ذبح، چاقو را تیز کنید؛ و از جلوی چشمان دیگر حیوانات دور شوید (و جلوی چشم حیوانی، حیوان دیگر را ذبح نکنید)؛ و فرمودند: زمانی که یکی از شما ذبح حیوانی را انجام میدهد، خود را به وسایل مورد نیاز تجهیز کند."