چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة هوشهای چندگانه مربیان با رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی (۵ ـ ۶ ساله) شهرهای بجنورد و شیروان است. جامعة مورد مطالعه تمامی مربیان و کودکان (۵ ـ ۶ ساله) مهد کودکهای شهری بجنورد و شیروان در سال تحصیلی ۸۹ ـ ۱۳۸۸ بوده است. ۴۸۰ کودک، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعیین شدند و روش نمونهگیری برای مربیان به صورت سرشماری بود. بهمنظور جمعآوری دادهها، از دو ابزار عمده استفاده شد:الف) «پرسشنامة هوش چندگانة گاردنر» که دارای ۹۰ سوال در ۹ خرده مقیاس (۱. هوش کلامی ـ زبانی، ۲. هوش موسیقیایی، ۳. هوش منطقی ـ ریاضی، ۴. هوش دیداری ـفضایی، ۵. هوش بدنی ـ جنبشی، ۶. هوش طبیعتگرایانه، ۷. هوش میان فردی، ۸. هوش درون فردی و ۹. هوش وجودی) است.ب) «پرسشنامة رشد اجتماعی واینلند».برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و برای آزمون سوالهای پژوهش از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که:بین هوش کلامی ـ زبانی، هوش موسیقیایی، هوش منطقی ـ ریاضی، هوش دیداری ـ فضایی، هوش بدنی ـ جنبشی، هوش طبیعتگرایانه، هوش میانفردی، هوش درون فردی و هوش وجودی مربیان با رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی رابطة معناداری وجود دارد.این تحقیق به راهنمایی دکتر ابراهیمی قوام و مشاوره خانم دکتر مفیدی در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة هوشهای چندگانه مربیان با رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی (۵ ـ ۶ ساله) شهرهای بجنورد و شیروان است.
جامعة مورد مطالعه تمامی مربیان و کودکان (۵ ـ ۶ ساله) مهد کودکهای شهری بجنورد و شیروان در سال تحصیلی ۸۹ ـ ۱۳۸۸ بوده است.
۴۸۰ کودک، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعیین شدند و روش نمونهگیری برای مربیان به صورت سرشماری بود.
بهمنظور جمعآوری دادهها، از دو ابزار عمده استفاده شد:الف) «پرسشنامة هوش چندگانة گاردنر» که دارای ۹۰ سؤال در ۹ خرده مقیاس (۱.
هوش کلامی ـ زبانی، ۲.
هوش موسیقیایی، ۳.
هوش منطقی ـ ریاضی، ۴.
هوش دیداری ـفضایی، ۵.
هوش بدنی ـ جنبشی، ۶.
هوش طبیعتگرایانه، ۷.
هوش میان فردی، ۸.
هوش درون فردی و ۹.
هوش وجودی) است.
ب) «پرسشنامة رشد اجتماعی واینلند».
نتایج این پژوهش نشان داد که:بین هوش کلامی ـ زبانی، هوش موسیقیایی، هوش منطقی ـ ریاضی، هوش دیداری ـ فضایی، هوش بدنی ـ جنبشی، هوش طبیعتگرایانه، هوش میانفردی، هوش درون فردی و هوش وجودی مربیان با رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی رابطة معناداری وجود دارد.
این تحقیق به راهنمایی دکتر ابراهیمی قوام و مشاوره خانم دکتر مفیدی در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است.
هوشهای چندگانه، مهارتهای اجتماعی، مربیان پیشدبستانی، کودکان پیشدبستانی هوش موسیقیایی هوش منطقی ـ ریاضی هوش دیداری ـ فضایی هوش بدنی ـ جنبشی هوش طبیعتگرایانه هوش کلامی ـ زبانی راحله افشان کارشناس ارشد پیشدبستان آشنایی با فعالیت های هنری لازمه کار کودک و مربی است