خلاصه ماشینی:
به دیگر سخن، در ابتدا باید اطلاعات کلیدی، که اساس و زیربنای نکات دیگر هستند، آموزش داده شود و در مرحلة بعد نکات وابسته به آنها ارائه شوند و همینطور تا انتهای دورة آموزشی که مجموعه اطلاعاتی مرتبط، بههم پیوسته، منسجم و علمی ارائه میشود.
حال افرادی که به تهیه و تدوین محتوا میپردازند، باید با ساختار و قواعد دستوری زبان خود آشنا باشند و در ضمن، توانایی بهکارگیری آنها را بهصورت کارآمد و مفید داشته باشند.
فردی که به تدوین محتوای زبانآموزی میپردازد، باید بهصورت کامل و علمی و با توجه به منابع موثق و معتبر و به دور از حدس و گمان و اکتفا به دانش شخصی خود از چگونگی کاربرد هر یک از این زمانها اطلاع کسب کند و آنها را بهصورت اصولی و با توجه به قواعد حاکم بر تدوین محتوا در متن خود بهکار برد.
برای یادگیری یک زبان بهطور کلی ساختار و قواعد آن زبان از مهمترین عناصر هستند و در صورت بیتوجهی به آنها میتوان ادعا کرد که فرایند زبانآموزی اصلا انجام نشده است.
در بررسی فعالیتهایی که در کمیتة زبانآموزی انجام میشود، بارها دیده شده است که نگارندگان یکی از قواعد دستوری را در جدول شناسنامة فعالیت ذکر کردهاند، اما در طول فعالیت نشانی از آن ساخت نیست یا به دو یا سه بار ذکر آن ساخت در طول درس اکتفا میشود بدون آنکه تمرکزی روی آن باشد یا آن ساختار برای دانشآموز پررنگ شود.
برای مثال، اگر قرار است در درسی حرف ربط «ولی» آموزش داده شود و در درسهای پیشین حروف ربط با و اما یاد داده شده است، باید هر سه حرف ربط در طول متن بهکار روند؛ با شرط محوریت حرف ولی.