چکیده:
نوع نگرش به کودک در قرن جدید با آنچه در اعصار گذشته بوده، بسیار متفاوت است. شناخت کودک و نیازهایش موضوع بحث بسیاری از صاحبنظران، نهادها، ارگانها و سازمانهایی است که بهنحوی دخیل در موضوعاند. در این میان، رسانه ملی نقشی بسیار تاثیرگذار ایفا میکند. با ساخته شدن فیلمها و کارتونهای گوناگون توسط افرادی از کشورهای مختلف دنیا هر روز اثر جدیدی وارد دنیای کودکانه و معصوم فرزندان ما میشود. آثاری که گاه با فرهنگ ملی/ قومی/ دینی ما در تضادند. از سوی دیگر، تاثیرپذیری بیچونوچرای کودکان از آنچه در فیلمها و کارتونها میبینند، رسالت برنامهسازان رسانه ملی را در بخش کودک پررنگتر میکند. این عزیزان از یک طرف باید بتوانند جوابگوی این نیاز بالا برای پرکردن ساعات فراغت کودکان باشند و از طرفی در جهت غنای برنامهها و تناسب آن با اهداف عالیه دینی و فرهنگی و قومی ایرانی تلاش کنند. عزیزان برنامهساز با تلاش پیگیر خود در صدد غنا بخشیدن به محتوای برنامههای خود جهت مرتفع کردن نیازهای تعریف شده برای کودکان هستند و این تلاش مستمر بسیار ستودنی است ولی همواره لازم است برنامههای ساخته شده مورد نقد و بررسی کارشناسانه قرار گیرند تا با اهداف عالیهای که سازندگان آنها داشتهاند، تطبیق بیشتری حاصل کنند. آنچه در ادامه به حضورتان ارائه میشود، نگاهی به دو برنامه کودک است؛ یکی متعلق به زمان کنونی و دیگر به دهههای پیشین. به امید آنکه والدین ما به آنچه کودکانشان میبینند، توجه بیشتری مبذول دارند
خلاصه ماشینی:
"عزیزان برنامهساز با تلاش پیگیر خود در صدد غنا بخشیدن به محتوای برنامههای خود جهت مرتفع کردن نیازهای تعریف شده برای کودکان هستند و این تلاش مستمر بسیار ستودنی است ولی همواره لازم است برنامههای ساخته شده مورد نقد و بررسی کارشناسانه قرار گیرند تا با اهداف عالیهای که سازندگان آنها داشتهاند، تطبیق بیشتری حاصل کنند.
نحوۀ نگهداری از تلویزیون گزارش توصیفی این برنامه در قالب نمایش با موضوع و متن از قبل تعیین شده به حالت زنده در صحنه پخش میشود.
ابزار مورد استفاده وسایل استفاده شده در صحنۀ نمایش: «ماکت تلویزیون، میز و صندلی، لباس مناسب وایکینگها» گزارش تحلیلی (موارد مثبت و منفی) گزارش تحلیلی عموهای فیتیلهای سالهاست برای کودکان برنامه اجرا میکنند و باید اعتراف کرد که در کار خود تا حدود بسیار زیادی موفق بودهاند.
آنچه امروزه برای تمامی دستاندرکاران کار با کودک مسلم شده این است که تنها زمانی یادگیری معنیدار در کودک صورت میگیرد که موضوع یادگیری نوعی نیاز یا رغبت را در او برانگیزد.
( گروه نویسندگان: آشنایی با کودک و نوجوان قرن بیستویکم، استفاده از شخصیتهای محبوب کودکان در نمایشها، انتقال مفاهیم آموزشی بهدور از قالبهای کلیشهای نصیحتگونه در نمایشها به گونهای که استفاده از این مفاهیم در انتقال خواستههای کودکان به اولیا بسیار مفید واقع شده است و شاید یکی از دلایل استقبال بزرگسالان و اولیا از این برنامه انتقال خواستههای کودکان به بزرگسالان میباشد.
ابزار مورد استفاده وسایل استفاده شده در صحنه نمایش: دکور کلاس درس، میز و صندلی، تخته سیاه، عروسکها گزارش تحلیلی (موارد مثبت و منفی) نزدیک به ۳۲ سال از زمانی که اولین سری مدرسۀ موشها ساخته شد، میگذرد."