خلاصه ماشینی:
"شاید در مورد او نیز حق با شفیعی کدکنی باشد؛ آنجا که میگوید: «باید بچشد عذاب تنهایی را/ مردی که ز عصر خود فراتر باشد» دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی به همت انجمن علمی پیشدبستان و دبستان این دانشگاه و گروه آموزش و پرورش برای بررسی فعالیتهای این مربی بزرگ بر آموزش و پرورش پیش از دبستان- دبستان و آموزش ناشنوایان نشستی با حضور کارشناسان، دانشجویان و نیز فرزند و نوة جبار باغچهبان، پروانه باغچهبان و مریم کریم برگزار کرد.
» باغچهبان به بخشی از نوشتههای پدر اشاره کرد و ادامه داد: «باغچهبان خود میگوید به رمز تعلیم معنای مجهول دست یافته است: «آموزش به کودکان کر و لال را آغاز و تجربه کردم و متأسفانه در مقابل این ادعا با ناباوری و مخالفت شدید جامعه و تهمتهای ناروای بسیار و مخالفت مقامات دولتی روبهرو شدم، ولی دست از پیکار برنداشتم و برای اثبات ادعای خود و امتحان سه کودک ناشنوایی که تعلیم داده بودم در آخر سال جشن مفصلی در فضای حیاط ترتیب دادم.
» دست خالی، فکر پر دکتر فرخنده مفیدی، سردبیر مجلة آموزش پیشدبستانی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، از دیگر سخنرانان این نشست با بیان اینکه خاطرات افراد ماندگاری مانند باغچهبان از ذهن تربیتی و اجتماعی جامعة ما زدوده نخواهد شد، دربارة خصوصیات کاری و تربیتی باغچهبان گفت: «محورهایی مانند ایثار در تربیت انسانها از سالهای اولیه، حمایت حقوقی و انسانی از کودکان، توجه به تغذیه و بهداشت در سالهای اولیه در مراکز آموزشی کودکان، احترام به حقوق کودکان نیازمند و کودکان ناشنوا و نیز ابتکار در نحوة تدریس به کودکان و نوآوریهای بسیار با امکانات محدود از جمله مواردی هستند که زندهیاد باغچهبان در فعالیتهای خود به کار میبرد."